Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 142

Tässä ei paimenta näy
Kuva Bretangnesta

Tässä saan itse leikkiä paimenta

Toinen sunnuntai pääsiäisestä
26.4.2009

Hyvä paimen

Rauhan Jumala, joka ikuisen liiton uhriveren tähden on nostanut kuolleista lampaiden suuren paimenen, meidän Herramme Jeesuksen, varustakoon teidät hyvillä lahjoillaan, niin että voitte täyttää hänen tahtonsa. Sen, mikä on hänelle mieleen, hän itse tehköön meissä, hän ja Jeesus Kristus. Hänen on kunnia aina ja ikuisesti. Aamen.

Hepr. 13:20-21



Kun menemme pääsiäisestä eteenpäin, jäävät nuo historialliset tapahtumat aina vain kauemmas taakse. Kuitenkin ne muodostavat koko ajan taustan, josta käsin liikkeelle lähdetään aina uudestaan ja aina uusiin asioihin.

Tänään Jeesus kuvataan meille hyväksi, laumaansa johtavaksi paimeneksi.

Raamatun kuvakieli perustuu luonnollisesti oman aikansa ja ymäristönsä kulttuuriin. Lampaiden paimen ei avaudu meille länsimaisille ihmisille enää samalla tavalla kuin se tekee vieläkin siellä, missä paimentolaisuus on elävää nykyisyyttä. Voimme toki sen kuitenkin ymmärtää.

Paimenen tehtävä on kaksinainen. Hän johdattaa ja hoitaa sekä suojelee erilaisilta vaaroilta. Näitä asioita Jeesus tekee suhteessa meihin. Ihminen, joka ei enää halua ohjata yksin itse elämäänsä, saa tulla Jeesuksen luo ja kuulla hänen ohjaavaa ääntään. Samoin saa tehdä hän, joka on seurannut ihmistä ja joka on kokenut tulleensa johdetuksi harhaan.

Jeesus ei voisi olla meille Hyvä Paimen meidän nykyhetkessämme vain taakse historiaan jääneenä hahmona. Hänen täytyy olla olemassa nyt ja hänen täytyy voida olla meidän lähellämme, meidän kanssamme.

Hänen ylösnousemuksensa merkitsee kuolemattomuutta. Hänen olemassaolonsa on todellisuutta tällä hetkellä, hän on ääretön ja ikuinen. Siksi hän voi myös tulla meidän luoksemme ja kutsua meidät oman laumansa jäseneksi.


Rukous

Kiitämme Sinua, Herra Jeesus Kristus, että kuolit meidän minun puolestamme ja nousit kuolleista elääksesi aina luonamme. Kutsu meidät laumaasi ja varjele meidät iankaikkiseen elämään.



Teksti ja kuvat Arno Toivanen
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä