Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 165

Kolminaisuuden päivän jälkeinen viikko
Torstai 11.6.2009

Kolme yhdessä ja yksi kolmessa

...kastamalla heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen...

Matt 28:20



Jumalaa on kuvattu vanhastaan symbolikuvalla, jossa tasasivuisen kolmion keskellä on silmä.

Jumala itse on kuvaamaton. Jo kymmenen käskyn yhteydessä on kielto: "Älä tee itsellesi Jumalan kuvaa." Tämän perusteena voi pitää irtiottoa kaikesta oman aikansa - ja nykyisestäkin - pakanuudesta, jossa jumalten kuvat vääristivät ainoan Jumalan olemusta ja jossa ne muodostuivat palvonnan kohteeksi ja johtivat ihmisiä pois oikean Jumalan tuntemisesta sen sijasta, että ne olisivat johtaneet heitä hänen luokseen.

Kuitenkin kristinuskon aikana on mahdollista esittää Jumalan ominaisuuksia hahmottavia symboleita, kun vain pidetään tarkasti mielessä, että ne ovat vain vertauskuvia, ei enempää.

Kolmiolla siis tarkoitetaan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Ja silmä kolmion keskellä Jumalan kaikkinäkevyyttä, kaikkalla läsnä olemista.

Yksi kolmessa ja kolme yhdessä ei loppujen lopuksi ole epälooginen kehitelmä, vaikka moni näin ajattelee. Tietäähän jokainen, että on johdonmukaista ajatella yhtä kolmiota, joka muodostuu kolmesta kulmasta ja kolmesta sivusta.

Vaimoni, joka tutki opinnäytetyönään kirkkoisä Augustinuksen ajatuksia, kertoi tuon yhden kristikunnan suurimmista opettajista esittäneen ihmismielen ominaisuuksien olevan hyvä kuva kolminaisuudesta. Kolminaisuus perustuu Uuden testamentin opetukseen ja sen juuret löytyvät jo Vanhasta testamentista. Augustinus kuitenkin muotoili kolminaisuusopin sellaiseksi, jona kristilliset kirkot ovat omaksuneet ja tunteneet.

Augustinus siis esittää, että ihmismielessä on kolme puolta, ymmärrys, muisti ja tahto. Ne muodostavat sellaisen kokonaisuuden, jossa ne kuuluvat erottamattomasti yhteen eivätkä voi olla ilman toisiaan, mutta ovat kuitenkin samalla erillisiä siten, että ne hahmottuvat erilaisina asioina. Tämä kolmen erilaisen asian välttämätön yhteenkuuluvuus siten, että ei ole kysymys vain kolmen asian yhteydestä, vaan yhden selkeän kokonaisuuden muodostumisesta, on Augustinuksen mukaan vertauskuva Jumalasta. Myös Jumala on ehdottomasti yksi. Samalla hän on kolme. Yksikään kolminaisuuden persoonista ei voi olla olemassa ilman toisia.


Rukous

Jumala kolmiyhteinen,
salattu, iankaikkinen!
Oi Herra kaikkivaltias
ja suuri, pyhä laupias,
ylistys nouskoon taivaisiin,
kun katsot meihin ihmisiin.




Teksti ja kuva Arno Toivanen
Rukous latinalainen keskiajalta, virsi 129:1
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä