Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 179

Perjantai 10.7.2009

Armo ja totuus

Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Joh 1:14



Koska Jumala on meille ihmisille armollinen, hän kutsuu myös meitä armollisuuteen toisiamme kohtaan.

Armollisuudella tarkoitetaan usein aennetta, jossa ei oteta kantaa kysymykseen uskontoa koskevasta opillisesta totuudesta tai valheesta tai ihmisten elämäntapaa koskevasta moraalisesta oikeasta tai väärästä. Armollisuudeksi koetaan se, ettei puututa mihinkään ihmisten uskoa koskeviin käsityksiin tai elämäntapoihin. Jumala on armollinen, sanotaan, ja siksi kaikki se mitä ihminen hänestä ajattelee tai miten hän elämässään käyttäytyy, on oikein. Hänen ajatuksensa ja toimintansa ovat hänelle hyviä ja oikeita, ajatelkoon ja toimikoon toinen ihminen niin kuin hän oikeaksi kokee.

Tätä asennetta voidaan mieluummin sanoa välinpitämättömyydeksi.

Jeesuksessa näkyi, mitä on Jumalan armo.

Se oli täydellistä ihmisen vastaanottamista sellaisena, kuin ihminen on.

Mutta se merkitsi samalla sitä, että ihmiselle tuotiin ilmi, miksi hän tarvitsee armahdusta ja mihin suuntaan Jumala tahtoo alkaa johtaa ihmisen ajatuksia ja elämää.

Tämä tarkoitti samaa kuin ihmisen hyväksi toimivan lääkärin ajatus on hänen kertoessaan potilaalle, mikä on tämän sairaus ja miten potilaan elämäntavoilla on vaikutusta siihen, miten sairaus on syntynyt, ja elämäntavan muutoksella siihen, että toipuminen lähtee käyntiin.

Paavali, uskollinen Jeesuksen sanoman julistaja, kirjoittaa: "Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä, että me hyljäten synnin ja maailmalliset himot eläisimme puhtaasti, vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa."

Totuus ei koskenut pelkästään sitä, miten ehminen elää elämäänsä, vaan myös sitä, mitä hän ajattelee Jumalasta. Kaikki käsitykset eivät ole oikeita, koska Jumala ei ole ihmisen omien ajatusten luomus. Hän on ilmoittanut itsensä, ja siksi meille on mahdollista tarkentaa ja oikaista omia, usein vääristyneitä ja valheellisia käsityksiämme hänestä. Jumala on sellainen kuin näemme Jeesuksesta ja luemme Jumalan sanasta. Jeesuksen seuraajana ja opetuslapsena ajatuksemme muovaantuvat oikeaan suuntaan.


Rukous

Auta minua ottamaan Sinun armosi vastaan Sinun täydellisenä lahjanasi, että se voisi myös uudistaa elämäni tahtosi mukaiseksi.




Teksti ja kuva Arno Toivanen
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä