Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 187

Kristuksen kirkastuminen
Alexandra Såltinin alttaritaulu Iisalmen Kustaa Aadolfin kirkossa
Kuva Arno Toivanen

Kirkastussunnuntai 26.7.2009

Kirkastettu Kristus


Noin viikon kuluttua siitä, kun Jeesus oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin, Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan. Hänen rukoillessaan hänen kasvonsa muuttuivat ja hänen vaatteensa sädehtivät kirkkaan valkoisina. Samassa siinä oli kaksi miestä, Mooses ja Elia, keskustelemassa hänen kanssaan. He ilmestyivät taivaallisessa kirkkaudessa ja puhuivat Jeesuksen poislähdöstä, joka oli toteutuva Jerusalemissa.
Pietari ja hänen kanssaan olevat opetuslapset olivat vaipuneet syvään uneen. Havahtuessaan he näkivät Jeesuksen kirkkaudessaan ja ne kaksi miestä, jotka olivat hänen kanssaan. Kun nämä olivat lähtemässä Jeesuksen luota, Pietari sanoi: "Opettaja, on hyvä, että me olemme täällä. Me teemme kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle." Mutta hän ei tiennyt mitä sanoi.
Pietarin puhuessa tuli pilvi ja peitti paikan varjoonsa. Opetuslapset pelästyivät, kun näkivät miesten peittyneen pilveen. Pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun Poikani, minun valittuni, kuulkaa häntä!" Äänen vaiettua opetuslapset näkivät Jeesuksen olevan yksin. He pysyivät vaiti kaikesta kokemastaan eivätkä vielä silloin kertoneet siitä kenellekään.

Luuk 9:28-36



Raamattu puhuu Kristuksen alentumisesta: Hän ei katsonut saaliikseen olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän riisuuntui kaikesta vallasta, eikä kukaan hänet sattumalta kedolla tai kujalla nähnyt ihminen voinut mitenkään erottaa häntä kenestäkään toisesta satunnaisesta paikallaolevasta ihmisestä.

Kuitenkin hänessä välähti eri tilanteissa jotakin sellaista, joka paljasti, ettei hän ollut tavallinen ihminen, vaan ihmisen yläpuolella oleva, jumalallisesta vallasta, voimasta, rakkaudesta ja pyhyydestä osallinen, jopa itse Luoja, joka voi murtaa halutessaan jopa rautaiset luonnon lait.

Yksi tällainen Kristuksen todellisen luonnon vähdyksenomainen paljastuminen tapahtui vuorella, johon hän oli valinnut mukaansa vain kolme opetuslastaan, Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen.

Taivaan ja maan, Jumalan maailman ja ihmisten maailman, tuonpuoleisuuden ja tämänpuoleisuuden raja murtui. Jeesuksen luonnollinen hahmo muuttui auringon kaltaiseksi kirkkaudeksi ja hänen vierelleen ilmestyivät tuhannen vuoden takaa Jumalan suuret miehet, Mooses ja Elia. Taivaalta kuului itsensä Jumalan ääni: "Tämä on minun Poikani, minun valittuni, kuulkaa häntä." Tällä sanalla, joka oli kuulunut aikaisemmin jo Jeesuksen kasteen yhteydessä, Jumala tunnusti Jeesuksen Pojakseen. Pojan maailmaantulon tarkoitus oli tuoda maailmalle ilmi, kuka ja millainen Jumala on. Siksi häntä tulee kuulla.

Jeesus on Jumalan Poika. Hänestä, hänen opetuksistaan ja teoistaan meille ovat kertoneet ne, jotka seurasivat häntä. Siksi meillä on hänestä luotettava tieto. Ja siksi meidän, koko ihmiskunnan tulee kuunnella, seurata ja oppia sitä, mitä hänestä opetetaan. Hänessä on totuus.


Rukous

Anna jokaisen ihmisen nähdä Jeesuksessa oleva kirkkaus ja totuus



Teksti ja kuva Arno Toivanen
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä