Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 222

Kuva Pyhästä Yrjöstä, voisi tarkoittaa enkeli Mikaeliakin. Museosta Reisjärveltä

Perjantai 9.10.2009

Taistelu taivaassa

Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa mutta kärsi tappion, eikä sille ja sen joukolle ollut enää sijaa taivaassa. Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä, syöstiin maan päälle, ja samoin syöstiin alas sen enkelit. Minä kuulin, kuinka taivaassa sanottiin kovalla äänellä:

- Nyt on pelastus tullut, meidän Jumalallamme on kuninkuus ja mahti ja hänen Voidellullaan valta. Nyt on Syyttäjä syösty alas, tuo, joka meidän Jumalamme edessä syytti veljiämme päivin ja öin.

Ilm 12:7-10



Tieteelliseen maailmankuvaan ei kuulu ajatus aistimaailman ulkopuolella olevasta todellisuudesta. Siksi monet torjuvat ajatuksen enkeleistä, hengistä ja pahoista hengistä. Niiden katsotaan kuuluvan esitieteellisen ajan myyttiseen maailmaan, jolla ei ole enää sijaa nykyihmisen ajattelussa.

On kuitenkin niin, että tiede ainoastaan tekee tietoisen rajauksen, jossa pidättäydytään ottamasta kantaa asioihin, joita ei voi tarkastella tieteen keinoin. Tiede ei - jos se ymmärtää lähtökohtansa - sano eikä voi sanoa, ettei näkymätöntä todellisuutta ole olemassa. Jos joku tieteen nimissä esittää väitteen, ettei Jumalaa, Saatanaa, enkeleitä tai demoneja ole olemassa, hän väittää jotain, johon hänellä ei ole olemassa pätevyyttä, ei ole sellaista tieteellistä tietoa, joka osoittaisi hänen väitteensä todeksi.

Raamatun opetus kertoo siitä, että Jumala loi sekä näkymättömän että näkyvän maailman, ja tässä järjestyksessä.

Enkelit ovat Jumalaa palvelevia henkiä.
Samoin kuin myöhemmin näkyvään maailmaan luotu ihminen, enkeli on olento, jolla oli vapaa tahto. Niinkuin ihminen, niin myös osa enkeleistä käytti sitä väärin, teki valinnan, joka oli Jumalan tahdon vastainen. Heistä ensimmäinen, josta tuli koko kapinan johtaja, sai nimekseen Saatana, joka tarkoittaa syyttäjää tai Diabolos, jonka Agricola suomensi Perkeleeksi ja nykyraamattu paholaiseksi. Sana tarkoittaa erilleen heittäjää. Diabolos tahtoo toimia kaikessa siten, että ihminen joutuisi eroon Jumalasta ja myös toisista ihmisistä, niin että ristiriidat kaikissa niiden muodoissa särkisivät ihmisten välit, tämä aina sotiin asti.

Mikael enkeleineen voitti Saatanan ja häneen liittyneet pahuuden enkelit. Heidät heitettiin maan päälle, jossa he saavat riehua, mutta jossa Voideltu, eli Kristus, voitti hänen valtansa. Nämä taistelut, Mikaelin sota taivaassa ja Kristuksen sovituskuolema maan päällä ovat yksi ja sama tapahtuma eri näkökulmasta katsottuna.

Tilanne tuon voiton jälkeen on se, että Saatana pahoine enkeleineen eli demoneineen tekee työtä maailmassa ja eksyttää ihmisiä irti Jumalasta ja saa aikaan kaikkea mahdollista pahaa, mutta jokainen, joka haluaa, saa voiton tuvautumalla Jeesuksen Kristuksen suorittamaan maailman sovitukseen.


Rukous

Anna meidän nähdä se, mikä on näkymätöntä. Ja anna meidän liittyä Voideltuusi ja tulla osalliseksi hänen ja pyhien enkeliesi saavuttamasta voitosta.



Teksti ja kuva Arno Toivanen
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä