Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 234

Tiistai 3.11.2009

"Loistakoon teidän valonne..."

"Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa. "

Matt 5:14-16



Uskonpuhdistuksen yksi suurista ajatuksista oli, että kristitty on samalla kertaa vanhurskas ja syntinen. Itsessään hän on syntinen, joka ei eroa ei-uskovista ihmisistä, mutta Kristuksessa hän omistaa vanhurskauden, joka luetaan hänen hyväkseen. Vanhurskaus ei ole hänen omaansa, vaan Kristuksen. Se on vierasta vanhurskautta, kuten uskonpuhdistuksen kielellä asia ilmaistiin.

Kuitenkin vanhurskaus on totta Jeesukseen uskovan elämässä. Se ei ole pelkkä lohduttava lause, vaikka sen ensimmäinen merkitys ja vaikutus on olla lohdutus synnin hätään joutuneelle ihmiselle: Jumalan armoon saa luottaa omasta pohjattomasta syntisyydestä huolimatta. Saa luottaa, vaikka ei voisi havaita itsessään mitään Jumalalle kelpaavaa.

Jeesus puhuu kuitenkin rohkeasti siitä, miten "te olette maailman valo...Loistakoon teidän valonne ihmisten edessä..."

Me voimme olla valo tai meillä voi olla valo vain siten, että Kristuksen oma valo heijastuu meissä ja meidän kauttamme ulospäin. Yöllä emme näe aurinkoa, joka on valon lähde, mutta me voimme nähdä auringon valon heijastuvan kuussa ja itsessään pimeän kuun kautta auringon valo valaisee myös meidän ympärillämme olevan maiseman. Kynttilälyhty on itsessään kylmä, kuollut ja pimeä esine, mutta ihmisen sytytettyä lyhdyn, se antaa valoa ympäristöönsä.

Kristus on aurinko, joka loistaa meidän sydämeemme ja heijastuu meistä myös toisille ihmisille. Hän on tuli, josta meidän musta sydämemme saa tulen ja loistaa ympäristöön. Jos aurinko ei pääse loistamaan maan ohi kuuhun, olemme taas pimeässä. Jos kynttilä puhalletaan sammuksiin, ei lyhty loista.


Rukous

Tee minut soihduksi yöhön,
kirkasta kynttilä tää,
että näin palvelustyöhön
voisit mun lähettää.




Teksti ja kuvat Arno Toivanen
Rukous Hilja Aaltonen


 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä