Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 243

Tekijä löytyy varmasti

Tiistai 24.11.2009

Salatut ilmi

Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.

Hepr 4:13



Jeesus puhui siitä, että ihmiset eivät halua tulla valoon, koska heidän tekonsa ovat pahat. On selvää, että rikollinen ei tahdo kenenkään näkevän tekoaan. Kiinni joutuminen estää hyödyn, jota hän rikoksellaan hakee ja tuo hänelle rangaistuksen. Siksi hän tahtoo tekonsa pysyvän kaikilta piilossa.

Asia ei koske vain rikoksia yhteiskuntaa ja sen lakeja kohtaan. Tilanne on sama Jumalan ja hänen lakinsa suhteen.

Tämä asetelma korottaa Jumalan kaikkien maallisten tuomareiden ja lakien yläpuolelle. Se tuo myös tutkinnan valokeilaan paljon pienemmät ja salatummat rikokset, kuin mitä maallinen laki säätelee. Jumalan edessä seisomme, myös ne, jotka eivät sitä tiedä tai jotka haluavat tietoisesti paeta hänen edestään pois. Ja kerran olemme hänen edessään niin, ettemme enää voi häntä kieltää. Silloin kaikki, mikä on siihen saakka pysynyt salassa, tulee ilmi. Tilinteko merkitsee tuomiota, jossa tuomion perusteena on meidän syntimme toisaalla ja toisaalla Jumalan ehdoton tahto, jota vastaan olemme rikkoneet.

Vapauttavan tuomion ihminen saa kuulla, jos hän on suostunut tilintekoon Jumalan kanssa jo ennen lopullista tuomioistuimen eteen joutumista. Nyt jokaiselle kuuluu Raamatun lupaus: "Jos me tunnustamme syntimme, on Jumala uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille kaikki meidän syntimme anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä."


Rukous
Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.




Teksti ja kuva Arno Toivanen
Rukous Psalmi 139:23-24 vuoden 1938 käännöksen mukaan
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä