Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 287

Perjantai 26.2.2010

Predestinaatioahdistus

Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon."...Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

Room 9:15,18

Jumala ei ole tarkoittanut, että saisimme osaksemme vihan vaan että pelastuisimme Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.

1 Tess 5:9




Lutherin jaottelussa saa kolmas ja kaikkein vaikein kiusauksen laji nimen predestinaatioahdistus.

Predestinaatio tarkoittaa ennalta määräämistä. Kirkon historiasta tuttu predestinaatio-oppi tarkoittaa ajatusta, jonka mukaan Jumala omana suvereenina päätöksenään ratkaisee jo ennakkoon, jopa ennen ihmisen syntymää sen, kenet hän pelastaa taivaaseen ja kenet hylkää kadotukseen. Ja kun hän on asian päättänyt, ei asialle ole enää tehtävissä mitään. Joka on määrätty kadotukseen, ei voi kohtaloaan muuttaa. Ja taivaaseen valitut eivät voi langeta pois armosta.

Ahdistus, jonka tämä ajatus synnyttää voi olla hirvittävä.
Se voi syntyä siitä, että ihminen, joka tahtoo pelastua, ei voi löytää varmaa ja selkeää tietoa siitä, että näin tapahtuu. Ahdistus syntyy kun hän monista yrityksistään huolimatta ei voi voittaa kiusauksiaan, niitä ensimmäisen lajin kiusauksia. Ensin hän lankeaa yhä uudelleen samoihin houkutuksiin. Sen jälkeen hän alkaa tuntea arvottomuutta, kohdistaa syyttävän sormen itseensä ja toteaa olevansa kelvoton kulkemaan Jumalan tietä. Ja lopuksi iskee ajatus: entä jos Jumala ei ole tarkoittanutkaan minua pelastuksesta osalliseksi? Heprealaiskirjeen sanaa käyttäen hänen mieltään painaa enää "hirveä tuomion odotus".

Tässä tilanteessa syntyy Jumalaa kohtaan pelko ja viha.

Ja juuri tässä kohdassa, syvimmässä epätoivossa, Lutherin ajattelun mukaan, ihminen voi oppia syvällisellä tavalla ymmärtämään Jumalan armon. Kun ihminen on syvällä tuomion tunnossa, hän saa kuulla Jumalan vanhurskauttavan syntisen, Jumalasta luopuneen ja häntä vihaavan ihmisen. Jumala ottaa ihmisen armosta luokseen. Tämä tapahtuu yksin Kristuksen sovitustyön tähden. Siinä on syntisen toivo.



Rukous



Kiitos hyvä Jumala, ettet ole tarkoittanut ketään armosi ulkopuolelle, vaan armahdat meidät Kristuksessa.
Älä anna epätoivon vallata sydäntämme ja mieltämme, vaan vahvista meitä uskomaan Jeesuksen sovitustyöhön, jonka kautta meillä on anteeksiantamus kaikesta jumalattomuudesta.




Teksti ja kuva Arno Toivanen
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä