Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 307

Pääisiäinen
Sunnuntai 4.4.2010

Kristus on ylösnoussut


Ensimmäisenä päivänä sapatin jälkeen naiset jo aamuvarhaisella menivät haudalle ja ottivat hankkimansa tuoksuöljyt mukaan.
He havaitsivat, että kivi oli vieritetty haudan suulta,
ja kun he menivät sisälle hautaan, he eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.
Kun he olivat ymmällä tästä, heidän edessään seisoi yhtäkkiä kaksi miestä sädehtivän kirkkaissa vaatteissa.
Naiset pelästyivät ja painoivat katseensa maahan. Mutta miehet sanoivat heille: "Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta?
Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa:
'Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.'"
Silloin he muistivat, mitä Jeesus oli puhunut.
Haudalta palattuaan naiset veivät tästä sanan yhdelletoista opetuslapselle ja kaikille muille.
Nämä naiset olivat Magdalan Maria, Johanna ja Jaakobin äiti Maria, ja vielä muitakin oli heidän kanssaan. He kertoivat kaiken apostoleille,
mutta nämä arvelivat naisten puhuvan omiaan eivätkä uskoneet heitä.
Pietari lähti kuitenkin juoksujalkaa haudalle. Kurkistaessaan sisään hän näki ainoastaan käärinliinat, ja hän lähti pois ihmetellen mielessään sitä, mikä oli tapahtunut.

Luuk 24:1-12



Kristinuskon keskeisin sanoma ei ole rakkaus, armo, toivo, pyhyys, henkisyys, oikeudenmukaisuus, ei mikään asenne, moraalinen velvoite tai aate eikä uskonnollinen näkemys, ei mikään sellainen, mikä elää ihmisen mielessä tai häneltä vaadittavassa käyttäytymisessä.

Sanoma, jota Jeesuksen oppilaat lähtivät pian kuuluttamaan maailmaan, oli sanoma Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta, historiallisista tapahtumista, jotka sijoittuivat aikaan ja paikkaan ja joissa oli keskeinen historiallinen, nimeltä tunnettu henkilö, Jeesus Nasaretilainen.

Hänen lähellään eläneet ihmiset elivät yllättävien tapahtumien keskellä. Kaikkein suurin niistä oli kuolleista nouseminen.

Jos kristinuskosta otetaan pois nämä kaksi suurta tapahtumaa, jää jäljelle vain pelkkä kuori. Ne tärkeät, jopa välttämättömät asiat, jotka ilmenevät kristinuskon omaksuneiden ajatusmaailmassa, asenteissa ja teoissa, ovat seurausta itse asioiden ytimestä. Jos ydin otetaan pois ja keskitytään vain kristinuskon seurauksiin ja velvoitteisiin, tulevat ne kaikesta huolimatta häviämään.

Jos ylösnousemus ei olisi todellisuudessa tapahtunut, eivät naiset ensimmäisinä haudalta eivätkä miehet heidän jälkeensä olisi koskaan lähteneet viemään sanomaa ensin toisilleen ja sitten koko maailmalle.


Rukous

Kaikkivaltias Jumala.
Sinä olet Poikasi riemullisella ylösnousemisella kukistanut kuoleman ja avannut meille tien ikuiseen elämään.
Auta meitä turvautumaan hänen kärsimisensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa tuomaan pelastukseen.
Kunnia ja kirkkaus, voima ja valta Sinulle, joka yhdessä Pojan ja Pyhän Hengen kanssa elät ja hallitset iankaikkisesta iankaikkiseen.




Teksti ja kuva Arno Toivanen
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä