Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 340

Torstai 3.6.2010

Kolme ja yksi

"...kastakaa heitä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen mukaan..."

Matt 28:20



Kolminaisuuteen ei viitata Uudessa testamentissa kuin muutamia kertoja sillä tavoin, kuin Jeesuksen kastekäskyssä tehdään. Siinä Jumalan erillisiin ja toistensa yhteyteen kuuluviin persooniin viittaavat sanat on asetettu rinnakkain toistensa yhteyteen. Yleensä - sitä tapahtuu vaikka kuinka paljon - persoonista mainitaan yhdessä kaksi, ja ne voivat olla toisiinsa kytketyt miten tahansa:

-Isä lähetti Poikansa maailmaan
-Isä tulee lähettämään teille Pyhän Hengen
-Minä lähetän hänet (Pyhän Hengen ) teille
-Hän on minut kirkastava
-Jumalan Henki
-Kristuksen Henki
ja lukuisia muita vastaavan kaltaisia ilmauksia

Lisäksi kaikista kolmesta puhutaan vieläkin enemmän kustakin yksin ja erikseen.
Ja kaikkien niiden yhteinen nimittäjä on se, että puhutaanpa kenestä tahansa, on aina kysymyksessä Jumala itse. Asiayhteydet viittaavat paljon enempään kuin esimerkikisi Jumalan lähettämään ihmiseen tai enkeliin, jotka siis Jumala on lähettänyt, mutta jotka vain toimivat hänen viestin tuojinaan tai täyttävät häneltä saamaansa tehtävää. Pojan, Jeesuksen, tai Pyhän Hengen läsnäolo ja työ ovat aina välitöntä itsensä Jumalan läsnäoloa ja työtä. Tekstit ilmentävät persoonien välistä yhteyttä, jopa suoranaista ykseyttä.

Persoonien erillisyys tulee kuitenkin samalla ilmi monin tavoin. Isä ei kuollut ristillä puolestamme, vaan Poika. Jeesus ei rukoile itseänsä, vaan Isää. Kolminaisuus ei tarkoita sitä, että Jumalalla olis vain kolme eri roolia, kolme erilaista tehtävää, hän ei pukeudu kolmenlaiseen antiikin näyttelijän naamioon, hänestä ei käytetä vain kolmenlaisia käsitteitä.

Siksi kristinuskon Jumala-kuva eroaa radikaalisti islamin vastaavasta.

Olemme salaisuuden äärellä, jota ei kykene täysin ymmärtämään, mutta joka on kuitenkin Jumalan ilmoittama asia. Sellaisena se on asia, josta kirkon ja kristittyjen tulee pitää ehdottomasti kiinni. Jumalasta ei saa puhua tavalla, joka joko repäisee Pojan ja Hengen toisistaan irti, niin että vain Isä yksin olisi Jumala toisten persoonien ollessa jotain hänen alapuolellaan olevaa. Heitä ei saa myöskään sitoa sillä tavalla toistensa yhteyteen, että Pojan ja Hengen oleminen omina itsenäisinä ja erillisinä persoonina häviäisi.

Lapsia ei saa kastaa vain Luojan, Lunastaja ja Pyhittäjän nimeen, koska se saattaa lausujalleen merkitä kolminaisuuden erillisyyden sulattamista vain yhdeksi. Silloin kysymys ei enää ole Jeesuksen ilmoittamasta kristinuskon Jumalasta.


Rukous

Ylistämme Sinua pyhä kolmiyhteinen Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki, siitä, että Sinä olet ja siitä, että olet yksi ja todellinen Jumala.



Teksti ja kuva Arno Toivanen


 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä