Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 354

Apostolien päivä
Sunnuntai 4.7.2010

Ihmisten kalastajia

Tämän nähdessään Simon Pietari lankesi Jeesuksen jalkoihin ja sanoi: "Mene pois minun luotani, Herra! Minä olen syntinen mies." Hän ja koko hänen venekuntansa olivat pelon ja hämmennyksen vallassa kalansaaliin tähden, samoin Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, jotka olivat Simonin kalastuskumppaneita. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja." He vetivät veneet maihin ja jättäen kaiken lähtivät seuraamaan Jeesusta.

Luuk 5:8-11



Tämä tapahtui aivan Jeesuksen toiminnan alussa. Jeesus kutsui opetuslapsia seuraamiseen ja antoi heille sanoin ja teoin opastusta heidän tulevaan tehtäväänsä apostoleina eli lähettiläinä.

Yksi välttämätön läpi käytävä asia Jeesuksen koulutuksessa oli oman syntisyyden kohtaaminen. Se voi tapahtua monella eri tavalla. Oleellista siinä on kuitenkin se, että peili, jonka edessä ihminen tajuaa syntisyytensä ei ole vain oma sisäinen moraalinen ihanne. Syntisyys tajutaan oikein suhteessa Jumalaan ja hänen pyhään tahtoonsa. Pietarin syntisyys tuli hänelle ahdistavaksi todellisuudeksi, kun hän näki välähdyksen Jeesuksen suuruudesta ja jumalallisesta vallasta.

Jeesuksen pyhyyden edessä Pietarille tuli pakottava tarve pyytää häntä vetäytymään hänen luotaan pois. Syntinsä tajuava kokee, ettei hän voi elää lähellä pyhää Jumalaa - synti erottaa Jumalasta.

Mutta tässä tapahtuu armon ihme.

Juuri silloin, kun ihminen joutuu epätoivoon ja kokee, ettei hän voi kelvata Jumalalle, hän saa kuulla Jeesuksen sanat: "Älä pelkää."

Jeesus armahtaa syntisen, nimenomaan sellaisen syntisen, joka tajuaa syntiensä suuruuden ja sen, että hän ansaitsee niillä Jumalan tuomion. Tällainen syntinen saa kuulla Jeesuksen antavan anteeksi. Ja tällainen saa tehtävän viedä armokutsua myös muille syntisille.


Rukous

Rakas Vapahtaja.
Tee meistä seuraajiasi ja kutsu tehtäviin, jotka olet meille tarkoittanut.
Varusta meidät voimallasi ja lisää uskoa, niin ettei pelko eikä oma heikkoutemme ja syntisyytemme olisi esteenä kuuliaisuudelle.





Teksti ja kuva Arno Toivanen
Rukous lyhennettynä kirkkokäsikirjasta


 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä