Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 378

"Meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä, rangaistus oli hänen päällään, että meillä rauha olisi, rangaistus oli hänen päällään, että meillä rauha olisi, hänen haavojensa kautta me olemme paratut" (1933 käännöksen mukaan)

Tiistai 24.8.2010

"Hän kantoi meidän sairautemme"

Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.

Jes 53:4-5



Kärsivä ihminen esittää usein kysymyksen:
Mitä pahaa minä olen tehnyt, että joudun kärsimään?

Oikea vastaus on yleensä irrottaa sairaus synnistä; joskus niillä voi olla suora syy - seuraus -suhde, mutta yleensä näin ei ole. Jeesus sanoi kerran kyseleville opetuslapsille, ettei sokeana syntynyt itse eivätkä hänen vanhempansa olleet tehneet syntiä. "Jumalan tekojen piti tulla ilmi", ja rakkautensa valtaa käyttäen paransi sokean näön.

Yksilöiden sairauksien kanssa on ajateltava näin.

Kuitenkin Raamatun kokonaissanoman laajat linjat, jotka puhuvat koko ihmiskunnasta ja sen tilasta sekä Jumalan kaikkia aikakausia koskevasta pelastussuunnitelmasta, yhdistävät synnin ja sairauden toisiinsa.

Paratiisissa ennen lankeemusta ihminen oli kuolematon, samalla myös ikuisesti terve. Syntiin lankeaminen saattoi hänet Jumalasta eroon ja kuoleman valtojen alaisuuteen. Kuolema tuli maailmaan synnin tähden ja sen kanssa kaikki ne asiat, jotka johtavat kuolemaan. Sairaudet ja kaikkinainen kärsimys ovat kuoleman ennakointia. Se kaikki kuuluu siihen Jumalan tuomioon, jonka äärimuoto on ikuinen ero Jumalasta ja kaikesta hänen hyvyydestään. Se toteutuu kuoleman ja viimeisen tuomion jälkeen helvetissä.

Jeesuksen pelastusteko koski synnin voittamista ja hävittämistä. Se tähtäsi samalla kaikkiin synnin seurauksiin. Siksi Jesaja ennustaa, että syntien Sovittaja, joka tulee kerran kantamaan koko maailman ja kaikkien sen yksilöiden synnit, kantaa samalla myös kaikkien sairaudet ruumiissaan ristinpuuhun.

Tämän seuraukset toteutuvat täydessä määrässä kerran taivaassa. Mutta saamme olla niistä suhteellisessa ja muuttuvassa määrässä osallisia jo nyt. Siksi rukous sairaan puolesta on perusteltu. Ja usein Jumala vastaa rukoukseen.


Rukous

Vapahtajamme, kiitos, että otit kaikessa meidän osamme ja kannoit syntimme ja kaikki sen seuraukset ruumiissasi ristinpuuhun. Lahjoita meille syntiemme anteeksiantamus ja kaikki se apu, jota näet meidän tässä elämässämme tarvitsevan.



Teksti ja kuva Arno Toivanen
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä