Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 380

Rakkaus, suurin kristillinen hyve.
Sääksmäen kirkosta

Sunnuntai 29.8.2010
julk. lauantaina 28.8.

Lain alle

Muuan lainopettaja halusi panna Jeesuksen koetukselle. Hän kysyi: "Opettaja, mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?" Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?" Mies vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Jeesus sanoi: "Oikein vastasit. Tee näin, niin saat elää."
Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia, ja jatkoi: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"

Jeesus vastasi hänelle näin:

"Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin. Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi. Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.
"Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta. Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.' Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"

Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

Luuk 10:25-37



Jeesus kertoi vertauksen laupiaasta samarialaisesta vastauksena lainoppineen kysymykseen.

Kysymys oli mitä keskeisin: "Mitä minun pitää tehdä, että saisin omakseni iankaikkisen elämän?"

Mutta lainoppinut ei ollut tosissaan! Kysymys ei ollut omakohtainen ja polttava. Hän luuli tämän asian olevan kunnossa. Hän esitti kysymyksen pannakseen Jeesuksen koetteille. Mitä hän siihen vastaisi? Mistä väärästä ajatuksesta hänet voitaisiin tämän kysymyksen avulla saada kiinni?

Jeesus pani vastakysymyksellä, joiden esittämisessä hän oli vertaansa vailla, miehen vastaamaan ensin itse. Miten asia on sinun mielestäsi?

He liikkuivat samalla areenalla. Molemmille oli selvää, että Jumalan sana, Raamattu, tässä tapauksessa Vanha testamentti, antaa kysymykseen oikean vastauksen. Mitä siis luet laista, joka on sinun jumalasuhteesi perusta?

Vaikka alkuperäinen kysymys nousikin epärehellisestä mielestä, 0li mies tässä kohden rehellinen. Hän antoi sen parhaan vastauksen, mikä laista nousee: rakkauden kaksoiskäskyn, käskyn rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseä.

Vastaus oli oikea - kun lain piirissä eletään. Miehen jatkokysymys oli taas epärehellinen. Hän halusi näyttää Jeesukselle olevansa hyvä lain noudattaja - ja sellaisena hänellä piti tietysti olla vastaus kysymykseen, jonka hän esitti Jeesukselle. Hän kuitenkin jatkoi kysymällä, kuka sitten on hänen lähimmäisensä? Ja tähän Jeesus kertoi esimerkkikertomuksen, joka valaisi kirkkaasti aidon lähimmäisyyden olemusta. Ja hän päätti sanoihin: "Mene ja tee sinä samoin!"

Käytännön toimintaan, opin ja oikeaa elämää koskevan oikean tiedon noudattamiseen Jeesus tahtoi miestä ohjata.

Jeesus tahtoi johtaa miestä ymmärtämään kantapään kautta, miten mahdoton oli vaatimus saavuttaa ikuinen elämä rakastamalla lähimmäistä ja Jumalaa.

Laupias samarialainen on eräällä tavalla fiktiivinen henkilö. Monikin voi tosin hänen laillaan auttaa silloin tällöin apua tarvitsevaa. Mutta kuka tekee sitä aina, kaikkialla, ilman poikkeuksia, tarpeeksi paljon, riittävän pyytettömästi, eheällä sydämellä? Ei kukaan.

Kuitenkin Jeesus avasi miehelle tämän tien koko vaativuudessaan, koko mahdottomuudessaan.

Hänen tarkoitusperänsä oli se, että mies tämän tärkeän ja varmasti mieleen loppuelämäksi jäävän keskustelun jälkeen tulee käytännössä näkemään, ettei hänestä ole siihen, minkä hän luuli helposti toteuttavansa. Hän tuli joutumaan lähimmäisenrakkautensa kanssa umpikujaan.

Ja sen jälkeen hänestä olikin tullut hyvän ja kunnollisen Jumalalle omalla toiminnallaan kelvollisen ihmisen sijasta syntinen, joka tarvitsee hänen armoaan.

Jeesus ei kiirehtinyt suoraan tähän päämäärään, vaan jätti rohkeasti miehen lain vaativuuden vaikutuspiiriin. Se tulee tekemään hänessä työtä pitkällä tähtäimellä. Ja sen kypsyttämänä mies tuli kenties myöhemmin olemaan avoin kuulemaan lakia ja rakkauden vaatimustakin tärkeämpää sanomaa, evankeliumia eli sanomaa Jeesuksen sovitustyöstä.


Rukous

Anna rakkauden lain ja lähimmäisyyden vaatimuksen olla meille peili, jossa näemme itsemme oikein, itsekkäinä ja rakkaudettomina, jotka tarvitsemme Sinun rakkauttasi.



Teksti ja kuva Arno Toivanen
 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä