Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 517 (Ilmestyskirja 26)

Keskitysleirin "nälkäpäivä"
(Holocaust-näyttelystä)

Tiistai 12.7.2011

Kolmas sinetti: Musta hevonen 

Kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Siinä samassa näin mustan hevosen, ja sillä, joka istui hevosen selässä, oli kädessään vaaka.  Minä kuulin äänen, joka tuntui tulevan noiden neljän olennon keskeltä, ja se sanoi: "Mitta vehnää denaarilla, ohraa kolme mittaa.
Öljyyn ja viiniin älä koske."

Ilm 6:5-6

Musta on yön ja pimeyden väri. Raamatun symbolikielessä yö ja pimeys ovat vertauskuva synnin ja saatanan vallasta. Musta hevonen ei tuo maailmaan mitään hyvää. Lopun tullessa lähemmäksi pahuus saa maailmassa yhä suuremman vallan.

Mustan hevosen ratsastaja tuo maailmaan kalliin ajan, taloudellisen laman.

Koiniks-mitta, josta alkuteksti puhuu ja jonka nykyinen suomennos kääntää yksinkertaisesti mitaksi, on noin yksi litra. Se oli yhden päivän vilja-annos yhdelle ihmiselle. Denaari oli työtä tekevän miehen päivän palkka. Raamatun aikana kodin ulkopuolella työssä käyvä mies pystyi elättämään suurenkin perheen työllään. Lopun ajan hinta-palkkakehitys johtaa siihen, että yksi ihminen elättää vain itsensä. Inflaatio on syönyt rahan arvosta suurimman osan. Se pakottaa työhön äidit. Enää ei ole vaihtoehtoa, jossa nainen saa päättää, ei vain työhön menemisestä, vaan halutessaan myös kotiin lapsia hoitamaan jäämisestä. Ja maailman köyhissä maissa perheiden on turvauduttava myös lasten työhön lähettämiseen tai pois kodista myymiseen, tai yksinkertaisesti tappamiseen ennen syntymää. Yhteiskunnat tarvitsevat riittävän hyvässä kunnossa olevan talouden yhdeksi sen perusrakenteeksi. Siksi lama tuo tullessaan monia sosiaalisia ongelmia, joissa on kysymys siitä, ettei Jumalan tahdon mukainen, kaikille turvallinen elämä ole enää mahdollista.

Salaperäinen öljyyn ja viiniin koskeminen ei viitanne ruokaan ja siinä oleviin yksityiskohtiin, vaikkakin öljy ja viini olivat viljan ja lihan ohella perusravintoa. Alkuteksti ei puhu vain niihin koskemisesta, ikään kuin tekstissä olisi jonkinlainen kielto lainkaan nauttimasta niitä. Käytetty sana viittaa niiden turmelemiseen, tuhoamiseen, vahingoittamiseen. On jälleen mahdollista tulkita tämä vaikea yksityiskohta Raamatullisen vertauskuvallisen kielen avulla. Viinin tehtävä oli toimia ruokajuomana ja janon sammuttajana. Viimeisellä ehtoollisella Jeesus siunasi viinin sanoen sen olevan hänen verensä, liiton veri, joka vuodatetaan ja nautitaan syntien anteeksiantamukseksi. Öljy on vertauskuva Hengestä, jolla Jumala voitelee jokaisen Jeesukseen uskovan. Näitä ei saa turmella, ei myöskään tuhlata. Niitä on varjeltava, ne on säilytettävä ja niitä on käytettävä ja tarjottava maailmalle lääkkeeksi kaikkea syntiä vastaan. Se, että lopun aikaa varten sen levottomiin oloihin annetaan tämä erityinen kehotus, kertoo siitä, että tästä evankeliumin ja koko Jumalan sanan keskeisestä asiasta on suuri vaara luopua. Kirkot ja koko kristikunta tulee suurelta osalta luopumaan Jumalan sanan keskeisimmistä asioista, lopulta itse Kristuksesta.

 

Rukous
 

Armahda, Herra, kirkkoasi meitä,
ettemme uuvu, toivoamme heitä.
Suo voimaa kaikki synti paljastaa
ja sovituksen sanaa kirkastaa.

 

 

Teksti ja kuva Arno Toivanen
Rukous Juhani Veikkola, virsi 602:7

 

 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä