Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 519

"En minäkään sinua tuomitse"

Kuva eräästä Addis Abeban luterilaisesta kirkosta

Viides sunnuntai helluntaista
17,7,2011
 

Armahtakaa

Varhain aamulla hän tuli taas temppeliin. Hänen luokseen kerääntyi ihmisiä suurin joukoin, ja hän istuutui ja opetti heitä.

Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: "Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?" He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä.

Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven." Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä.* Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: "Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?" "Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä."

Joh 8:2-11

Mooseksen laissa, johon fariseukset vetosivat, käskettiin kivittää molemmat. Siksi fariseusten ensimmäinen virhe oli itse teosta tavatun naisen tuominen Jeesuksen eteen tuomiota kuulemaan samalla, kun mies päästettiin menemään.

Heidän toinen virheensä oli se, että koko operaatio toimitettiin vain siksi, että saataisiin Jeesus kiinni lain rikkomisesta. Hän ei tunnetusti – mutta eivät fariseukset itsekään – käyttänyt kuolemanrangaistusta tällaisissa rikkomuksissa. Jeesus oli tunnettu siitä, että kaikenlaiset syntiset saivat tulla hänen luokseen kuulemaan armon sanomaa. Tämän linjan noudattaminen teki hänestä ankarasti tulkiten lain rikkojan.

Fariseusten virhe ei kuitenkaan ollut se, että he arvioivat naisen elämäntavan Jumalan tahdon vastaiseksi.

Myöskään Jeesuksen armontäyteinen suhtautuminen ei tarkoittanut ollenkaan synnin hyväksymistä. Hän ei jättänyt tuomitsematta naista, vaikka hän armahti hänet.

Tuomio kohdistui naisen elämäntapaan, armahdus naiseen itseensä. Jeesus ei tuominnut naista, mutta antoi omaantuntoon kohdistuvan ja elämänmuutokseen tähtäävän kehotuksen: ”Mene, äläkä enää tee syntiä.” Jeesuksen linja ei ollut selittää aviorikosta luvalliseksi rakkauden toteuttamiseksi. Se on Jumalan tahdon vastainen teko, josta ihmisen tulee sanoutua irti. Armo ei tarkoita synnin rajojen poistamista. Jeesuksen linja oli päinvastoin lain ulottaminen johdonmukaisesti aina sydämen piiloon jäävien ajatusten ja halujen tasolle asti, jolloin paraskin ihminen joutuu tunnustamaan olevansa pohjimmiltaan samanlainen syntinen kuin ulkonaisia synnin tekoja tekevä ihminen.

 

Rukous
 

Herra Jumala, taivaallinen Isämme.
Auta meitä luottamaan sanaasi, joka opettaa missä kulkee raja oikean ja väärän välillä.
Auta meitä tuomitsemaan synti ennen kaikkea omassa elämässä.
Johda meidät turvautumaan armoosi Jeesuksessa Kristuksessa ja julistamaan armon sanomaa kaikille ihmisille. Anna meille ja kaikille anteeksi kaikki synnit ja vapauta meitä niiden vallasta.

 

Teksti ja kuva Arno Toivanen

 

 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä