Iisalmen seurakunta

Iisalmen seurakunta
Ilvolankatu 14b
74100 IISALMI

Puh. (017) 83351
vaihde avoinna
ma-pe klo 9-15


Faksi (017) 8335 233
**@**

Henkilökunnan yhteystiedot

Päivän sana 485

Pääsiäinen 24.4.2011

Kristus on ylösnoussut

Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois. Hän lähti juoksujalkaa kertomaan siitä Simon Pietarille ja sille opetuslapselle, joka oli Jeesukselle rakkain, ja sanoi heidät tavattuaan: "Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu." Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät heti juoksemaan haudalle.
 Miehet menivät yhtä matkaa, mutta se toinen opetuslapsi juoksi Pietaria nopeammin ja ehti haudalle ensimmäisenä. Hän kurkisti sisään ja näki käärinliinojen olevan siellä, mutta hän ei mennyt sisälle. Simon Pietari tuli hänen perässään, meni hautaan ja katseli siellä olevia käärinliinoja. Hän huomasi, että Jeesuksen kasvoja peittänyt hikiliina ei ollut käärinliinojen vieressä vaan erillään, omana käärönään. Nyt tuli sisään myös se toinen opetuslapsi, joka oli ensimmäisenä saapunut haudalle, ja hän näki ja uskoi. Vielä he näet eivät olleet ymmärtäneet, että kirjoitusten mukaan Jeesus oli nouseva kuolleista.
Opetuslapset lähtivät haudalta majapaikkaansa.

Joh 20:1-10

Tänä aamuna olemme suuren ihmeen äärellä.

Joku viisas pohdiskeli pääsiäisen alla kysymystä ihmeistä. Hän totesi, ettei ole ihme, jos tapahtuu jotai äärimmäisen harvinaista, mutta kuitenkin luonnonlakien puitteissa mahdollista. Ihme on kysymyksessä vasta silloin, kun selkeät ja raudanlujat luonnon lait murtuvat ja tapahtuu jotakin, mitä ei pitäisi voida tapahtua. Noita edellisiä, arjen pieniä ihmeitähän tapahtuu paljon. Ja ihminen voi nähdä Jumalan olevan niidenkin takana ja olla niistä kiitollinen hänelle - tai ateistina vain todeta, että sattui osalliseksi uskomattoman hyvästä onnesta.

Jeesuksen ylösnousemus on suuri ihme. Se on verrattavissa maailman luomiseen. Ateistillehan maailman syntykään ei kelpaa; vaikka hän ei osaakaan selittää, miten se olisi mahdollista, hän yhtäkaikki pitää kiinni jääräpäisesti siitä, että se on tapahtunut itsestään. Tavallinen arkijärkikin voi kuitenkin todeta, että 'tyhjästä on paha nyhjästä'. Jumalan yliluonnollinen työ siihen tarvitaan.

Samoin on Jeesuksen ylösnousemuksen kanssa. Vain luonnon lakien asettaja voi murtaa luonnon lait ja herättää kuolleista.

Ylösnousemus ei ole pelkkä opetuslasten tulkinta, ei myöhemmän kirkon luomus, ei jotakin sellaista, missä puetaan ajalle ymmärrettävään hahmoon se, että Jeesuksen merkitys elää, tarkoituksena se, että sanoma menisi muinaisessa taikauskoisessa maailmassa paremmin perille. Se on yksinkertainen ja historiallinen tosiasia. Se ei kerro vain siitä, että Jeesuksen asia elää, tai että hänen sielunsa jatkaa olemassaoloaan. Hänen ruumiinsa herätettiin ja uudistettiin. Se nousi haudasta. Hauta tyhjeni. Vain tyhjät käärinliinat jäivät jäljelle.

Kun ensin naiset ja heidän todistuksensa mukaan myös haudalle tulleet miehet näkivät haudan tyhjentyneen, ja kun Ylösnoussut tuli useita kertoja heidän luokseen, keskusteli ja aterioi heidän kanssaan, heissä syntyi ja kypsyi vakaumus, että ylösnousemus oli todella tapahtunut.

Ylösnousemuksesta käsin heille avautui koko kristillisen uskon maailma. Sen varaan rakentui toivo, joka tähtäsi myös kerran tapahtuvaan kaikkien ihmisten ylösnousemukseen.

 

Rukous

Kristus nousi kuolleista
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudassa oleville elämän antoi

 

 

Teksti ja kuva Arno Toivanen
Rukous Ortodoksinen pääsiäistropari, virsi 90

 
     Tulosta sivu tulosta sivu
Suurenna tekstiä Oletustekstikoko Pienennä tekstiä