Hautojenhoitopäivänä hoidetaan kukkien lisäksi myös surua

Iisalmen seurakunnassa ja muissakin Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa on järjestetty hautojenhoitopäiviä perinteisesti. Iisalmessa päivä järjestetään tänä vuonna maanantaina 12.6. Hautojen ja kukkien lisäksi päivän aikana hoidetaan myös surua hiljentymällä läheisten ja omaisten haudoille.

Kesäinen hautojenhoitopäivä alkaa hartaushetkellä. Hautojenhoitopäivänä seurakunnalta on mahdollisuus lainata puutarhatyökaluja.

Talvikynttilälyhdyt kannattaa viedä haudoilta kotiin kesän ajaksi. Talven aikana lyhdyt ovat useasti kaatuneet ja monet kaipaavat myös kunnostusta. Kesän ajaksi talvilyhdyt kannattaa siis huoltaa kotona ja tuoda taas syksyllä valaisemaan hautoja. Kesän aikana haudoilla olevat lyhdyt estävät myös ruohonleikkuuta. Hautausmaiden työntekijät antavat lisäksi mielellään neuvoja hautausmaiden jätteiden lajittelussa. Kaikkien hautausmaiden jätelaatikoissa on selkeät merkinnät lajittelulle.

Iisalmen seurakunnassa hautojenhoitopäivänä maanantaina 12.6. kesäkuuta hartaushetket järjestetään klo 9.00 alkaen Kustaa Aadolfin kirkon Vanhassa kappelissa ja klo 10.00 alkaen Kangaslammin kappelissa. Hautojenhoitopäivänä sinua palvelee molemmilla hautausmailla myös lähetyskahvio, jonka tuotto käytetään lähetyksen hyväksi.

Lapinlahden hautausmaalla hautojenhoitopäivää vietetään 7.6. Kello 9 on hartaus paarihuoneella ja kello 11 tarjotaan keittoa uudella huoltorakennuksella (Oikotie 11).

Pielaveden kirkon hautausmaalla hautojenhoitopäivä on perjantai 9.6. ja hartaus on kello 9.00. Lehtolammin hautausmaalla hartaus pidetään kello 10.

Sonkajärven hautausmaalla hautojenhoitopäivää vietetään torstaina 8.6. Hartaus Sonkajärven kirkossa kello 12, minkä jälkeen sankarihautausmaan puiden istutus.

Varpaisjärven hautausmaalla hautojenhoitopäivä alkaa keskiviikkona 7.6. hartaudella kello 9.

Lisätietoja palvelupäällikkö Eine Parviainen, 040 528 3140, eine.parviainen@evl.fi

Mon Jun 05 11:26:01 EEST 2017