Mikkelinpäivä on omistettu lapsille ja enkeleille

Tulevana sunnuntaina 30.9. vietetään lapsille ja enkeleille omistettua juhlapyhää.

web_Vauva keinuttelee_kuva Maria Ojanperä_Iisalmen seurakunta_THUMB.jpg

Mikkelinpäivän keskushahmo on ollut 400-luvulta lähtien arkkienkeli Mikael, jonka kutsumus oli lasten puolustaminen. Myöhemmin päivästä on tullut kaikkien enkeleiden päivä, jolloin mietitään heidän merkitystä ja tehtäviään. Kristillisessä ajattelussa enkelit ovat Jumalan sanansaattajia, jotka suojelevat ja opastavat ihmisiä.

Jumalanpalvelukset koko perheelle

Mikkelinpäivä kutsuu viettämään pyhää jumalanpalveluksiin koko perheellä. Päivä tuo mukavan mahdollisuuden viettää aikaa myös kummilapsen kanssa. Päivän yksi keskeinen teema on lapsen usko. Monet seurakunnat järjestävät perhejumalanpalveluksia, joissa lapset huomioidaan erityisellä tavalla.

Iisalmessa mikkelinpäivän ensimmäinen jumalanpalvelus alkaa klo 10 Pyhän Ristin kirkossa, jossa vietetään Iisalmen Korvenkävijöiden 100-vuotisjuhlamessua. Messun päättää partioparaati. Kustaa Aadolfin kirkossa alkaa klo 17 Vauvamuskarikirkko, jossa vauvoja ja taaperoita hellitään musiikilla. Kirkkohetki kestää noin puolituntia ja päätteeksi on tarjolla pientä purtavaa. Musiikista päästään nauttimaan myös Lasse Heikkilän Suomalaisessa messussa, joka alkaa klo 18.30 Pyhän Ristin kirkossa. Messun esittävät Suomussalmen kirkkokuoro ja orkesteri.

Lisätietoja: Iisalmen seurakunta, vs. kirkkoherra Risto Huotari p. 044 733 5200,risto.huotari@evl.fi, lapsityönohjaaja Riitta Kauhanen​ p. 044 733 5227, riitta.kauhanen@evl.fi​

Wed Sep 26 15:38:00 EEST 2018