Helatorstai – Jeesus on valmis taivaaseen

Helatorstai eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivä kantaa nimessään muistutuksen siitä, kuinka tärkeästä ja pyhästä tapahtumasta on kyse. Suomen sana hela juontaa ruotsin kieliseen sanaan helg eli pyhä. Helatorstaita vietetään tänä vuonna 5.5.

Kyseessä on siis pyhä torstai. Se on päivä, jolloin Kristuksen maanpällinen ura päättyi lopullisesti. Helatorstaina Kristus nousi opetuslastensa läsnä ollessa taivaaseen odottamaan lopullista tulemistaan.

Helatorstai on neljäkymmentä päivää pääsiäisen jälkeen. Usein toistuva luku 40 on juutalaiskristillisessä kulttuurissa puhdistautumiseen ja valmistautumiseen viittaava. Neljäkymmentä päivää kuolleista heräämisen jälkeen Jeesus oli vihdoin valmis astumaan taivaaseen.

Kuvan kertomaa

Helatorstaimaalauksissa tila jaetaan aina selvästi niin, että jako maalliseen ja taivaalliseen on selvä. Maan päällä, mutta katse taivaaseen suunnattuna, Neitsyt Maria ja opetuslapset seuraavat Jeesuksen nousua kohden taivasta. Taivaallista tapahtumaa on tyypillisesti todistamassa joukko enkeleitä.

Niccolo da Folignon maalauksessa etualalla erottuu kaksi sotilasenkeliä, taivaan porttien vartijat. Vasemmanpuoleinen enkeli on helppo tunnistaa arkkienkeli Mikaeliksi. Sotisopaan pukeutunut Mikael, joka johti taivaallisia sotajoukkoja, on polkenut jalkojensa alle paholaisen. Mikaelin kädessä on myös vaaka. Toinen vaa´an kupissa olija pääsee taivaaseen ja toinen tipahtaa helvettiin.

Taivaassa on Kristusta vastassa enkelten parvi. Ne ovat nelisiipisiä, niin kutsuttuja serafienkeleitä. Keskiaikaisen juutalaiseen ajatteluun perustuvan enkelihierarkian mukaan maailmassa oli olemassa ylempiä ja alempia enkelihahmoja ja useita enkelien luokkia. Serafit ovat monisiipisiä enkeleitä, jotka kuuluvat ensimmäiseen eli Jumalaa lähimpänä olevaan enkelipiiriin.

Sekä Maria että kaikki opetuslapset ovat palvovassa asennossa, polvillaan. Se korostaa Jumalan läsnäoloa tilanteessa. Jeesuksella on kädessään ylösnousemukseen viittaava lippu, jossa on punainen risti valkealla pohjalla. Punainen on uhrin ja valkea viattomuuden väri.

Kuva: Niccolo da Foligno, 1400- ja 1500-lukujen taite. Musèe Calvet, Avignone, Ranska. Kirkon kuvapankki/Marco Peretto.

Tekstit: Kirkon tiedotuskeskus, FT Liisa Väisänen

Wed May 04 12:26:45 EEST 2016