Kirkonkellot soivat Ylä-Savossa Aleppon uhreille

Ylä-Savon seurakuntayhtymän kaikkien seurakuntien pääkirkoissa Iisalmessa, Lapinlahdella, Pielavedellä, Sonkajärvellä ja Varpaisjärvellä soitetaan saattokelloja Syyrian sodan ja Aleppon pommitusten uhrien muistolle.

Saattokelloja soitetaan tästä päivästä alkaen kello 17 päivittäin 24.10. saakka, jolloin vietetään sekä rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivää että YK:n päivää. Aleppon uhrien muistamiseen voi jokainen osallistua rukoilemalla tai viettämällä hiljaisen hetken saattokellojen soidessa. Poikkeuksen jokailtaiseen kello 17 saattokelloihin tekevät lauantait 15. ja 22.10., jolloin osassa seurakunnista kellot soivat kello 18 ehtookellojen normaaliin soittoaikaan.

Aloitteen saattokellojen soittamisesta ympäri Suomen teki Helsingin Kallion seurakunta ja mukaan kellojensoittoon on ilmoittautunut runsaasti evankelis-luterilaisia seurakuntia ympäri Suomen. Saattokelloja halutaan soittaa yhtäältä ihmisten muistoksi ja kunnioitukseksi, sekä toivoksi ja rukoukseksi sodan loppumisesta. Sosiaalisessa mediassa soivat saattokellot näkyvät tunnisteella #alepponkellot.

Lisätietoja,

Iisalmen seurakunta, kirkkoherra Janne Bovellan 044 7335 200, janne.bovellan@evl.fi
Lapinlahden seurakunta, kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 5021 439, lauri.jantti@evl.fi
Pielaveden seurakunta, kirkkoherra Arto Penttinen, 040 0914 006, arto.penttinen@evl.fi