Iisalmen seurakunta ottaa käyttöön kastepuut

Iisalmen seurakunnassa otetaan ensimmäisenä adventtisunnuntaina käyttöön kastepuut, joihin jokainen Iisalmen seurakuntaan kastettu saa siitä alkaen oman lehtensä. Kastepuita on kaksi, yksi Pyhän Ristin ja toinen Kustaa Aadolfin kirkossa.

Kastepuut otetaan käyttöön 1. adventtisunnuntaina 27.11. kello 10 messussa Pyhän Ristin kirkossa ja kello 17 pidettävässä perhemessussa Kustaa Aadolfin kirkossa.

Kastepuu kertoo siitä, että jokainen kastettu on tervetullut seurakunnan yhteyteen. Puuhun kiinnitetään sydämenmuotoisia lehtiä, joissa on kastetun nimi ja kastepäivä. Lehden vaaleanvihreä väri symboloi uutta elämää sekä kasvua, ja sen muoto – sydän – rakkautta. Lehden laittaminen puuhun on konkreettinen merkki siitä, että kastettu on otettu seurakunnan jäseneksi.

Kastepuu muistuttaa myös kiittämään jokaisesta uudesta seurakuntalaisesta, sekä ottamaan hänet ja hänen perheensä seurakuntayhteyteen rukouksin. Lehti ripustetaan kastepuuhun kastepäivää seuraavan viikon sunnuntain jumalanpalveluksessa, esirukouksen yhteydessä. Samalla kastettavan ja hänen perheensä puolesta rukoillaan.

Jos kastetun perhe on paikalla jumalanpalveluksessa, jossa kastetun nimi luetaan, perheenjäsen tai muu läheinen voi itse olla ripustamassa lehden puuhun. Lehden voi kiinnittää puuhun kastetun vanhempi, kummi, isovanhempi tai sisarus. Toivomme, että lehden ripustaja käy sopimassa asiasta sakastissa papin kanssa ennen jumalanpalveluksen alkua.

Kastettujen nimet saavat olla puussa seuraavaan mikkelinpäivään asti. Silloin perhekirkon yhteydessä puu tyhjennetään ja perheet ovat tervetulleita noutamaan lehden kotiin muistoksi.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnista kastepuu on ollut käytössä viime keväästä saakka Pielaveden seurakunnassa. Kastepuita on käytössä jo useissa Suomen evankelis-luterilaisissa seurakunnissa.

Mon Nov 21 12:44:01 EET 2016