Isosena kasvaa mukaan seurakunnan toimintaan

Iisalmen seurakunnan kesän 2015 isoset kokoontuivat viime viikonloppuna Rautavaaralle, valmistautumaan tulevan kesän leiritoimintaan. Mukana oli vajaat 40 vapaaehtoista nuorta, jotka ovat seurakunnalle korvaamaton voimavara.

Joka vuosi, näin kesän kynnyksellä tulevan kauden isoset ”loppukoulutetaan”, perehdytetään ja tutustutetaan toisiinsa tulevia rippi- ja lastenleirejä varten. Tänä vuonna viimeistelyviikonloppu järjestettiin Rautavaaran Metsäkartanolla 22.–24. toukokuuta. Leireillä on Iisalmessa pitkät perinteet ja niitä kehitetään vuosittain.

”Mukana oli taas hieno joukko nuoria, jotka toimivat isosina leireillä. Nuoret koulutettiin ja valmisteltiin tulevaan kesään ja suunniteltiin me siellä jo vähän itse leirejäkin. Ilman tätä isosten vapaaehtoisporukkaa leirit eivät pyörisi yhtä hienosti”, kertoo Iisalmen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Kari Surma-aho. ”Leiri päätetään jumalanpalvelukseen, jossa isoset siunataan kesän tehtäviin. Tänä vuonna siunaus toteutettiin sunnuntaina Pyhän Ristin kirkossa, ja monelle nuorelle tämä oli hieno kokemus ja varsinainen aloitus isoshommissa ”, lisää Surma-aho.

”Leireillä kumotaan ennakkoluuloja”

Vieremältä kotoisin, nykyään Helsingissä asuva teologian opiskelija Anne Heikkinen on monivuotinen Iisalmen seurakunnan isonen. Tällä kertaa Anne oli mukana kesätyöntekijänä, mutta taustalla on kolmevuotinen kokemus isostoiminnasta eli lukuisilta rippileiriltä. Anne lähti aikoinaan mukaan isostoimintaan heti rippikoulun jälkeen. Seurakunnan toiminta tuntui kiinnostavalta ja omalta jutulta.

”Riparin jälkeen tuntui sille, että seurakunta voisi joskus olla minun työpaikkani, joten isoskoulutukseen lähteminen oli luontevaa. Parasta leireillä on kyllä nuoret! Jotenkin tuntuu, että riparilla nuoret saa enemmän vahvistusta uskosta ja tietoa seurakunnan toiminnasta”, kertoo Anne. ”Leireillä monesti myös ne ennakkoluulot seurakuntaa kohtaan hälvenee. Olen myös huomannut, että nuorten suhde seurakuntaan vahvistuu rippileireillä. Monet saattavat ajatella, että seurakunnalla ei ole nuorille mitään tarjottavaa tai että koko porukka on tosi vanhoillista, mutta leirien jälkeen saatetaan ajatella ihan toisin! Riparin ja isoskoulutuksen myötä monesti nähdään, mitä kaikkea seurakunta ja kirkko nuorille tarjoaa”, lisää Heikkinen.

Lisätietoja,

Iisalmen seurakunta, nuorisotyönohjaaja Kari Surma-aho, 044 7335 220, kari.surma-aho@evl.fi

Tue May 26 09:38:00 EEST 2015