Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5. helmikuuta

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5. helmikuuta. Suomessa yhteisvastuuvaroin autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä eri järjestöjen kanssa. Kansainvälisesti keräyksellä autetaan erityisesti konfliktien keskellä asuvia nuoria, jotta he eivät joutuisi ihmiskaupan uhreiksi.

Suomessa vuoden 2017 Yhteisvastuu-varoin autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä Pro-tukipiste ry:n, Rikosuhripäivystyksen, Pakolaisneuvonta ry:n ja Monika-Naiset liitto ry:n kanssa. Harmaan eri sävyt -hankkeen päätavoitteena on ehkäistä ihmiskauppaa ja hyväksikäyttöä tavoittamalla, tunnistamalla ja tukemalla virallisten tukijärjestelmien ulkopuolelle putoavia ihmiskaupan tai ihmiskaupan kaltaisten rikosten uhreja.

Vuoden 2017 kansainvälisenä esimerkkikohdealueena on Lähi-itä. Keräysvaroilla tuettava kansainvälinen työ auttaa erityisesti konfliktien keskellä asuvia nuoria, jotta he pystyisivät rakentamaan hyvän elämän eivätkä joutuisi ihmissalakuljettajien ja ihmiskaupan uhreiksi.  Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Kirkon Ulkomaanapu tarjoaa pakolaisille muun muassa englanninopetusta, ammatillista koulutusta sekä psykososiaalista tukea. Ulkomaanapu järjestää vapaa-ajan toimintaa, kuten jalkapalloa ja sirkuskoulua. Keräysvaroja käytetään myös pitkäjänteiseen kehitysyhteistyöhön Keski-Afrikan tasavallassa, Ugandassa ja Myanmarissa.

Mikä on Yhteisvastuu?

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. 60 % tuotosta menee Kirkon Ulkomaanavun välityksellä kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun. 20 % käytetään vuosittain valittavaan kohteeseen Suomessa ja 20 % kirkon ja seurakuntien tekemään avustustyöhön.

Joka kevät Yhteisvastuun noin 40 000 vapaaehtoista arkienkeliä lähtevät liikenteeseen keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev. lut. seurakunnat. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Iisalmen seurakunnan Yhteisvastuu-tapahtumat

5.2. Yhteisvastuukeräyksen avaus jumalanpalveluksen yhteydessä kello 10 Pyhän Ristin kirkossa ja sen jälkeen Suurella Sydämellä-klubilla(Ilvolankatu 14b) Yhteisvastuu-info. Infossa on myös keräyslippaiden-, listojen ja kauppakeräysvuorojen jakoa.
Viikolla 6 eli  6.–10.2 kauppakeräys eri kaupoissa. Keväällä tulossa myös Yhteisvastuukonsertti.

Lisätietoja:
Iisalmen seurakunta, keräysvastaava Ritva Mustonen, 044 7335 221

Lue lisää www.yhteisvastuu.fi ja www.facebook.com/yhteisvastuu

Lähde: yhteisvastuu.fi

Tue Jan 31 09:34:00 EET 2017