Agricolan päivänä juhlistetaan lukutaitoa ja nautitaan Agricola-leivoksia

Mikael Agricolan päivänä 9. huhtikuuta juhlitaan suomen kirjakielen syntyä ja lukutaidon kehittymistä. Nykyään on tullut tavaksi myös syödä Agricola-leivoksia. Ne muistuttavat meitä juuristamme sekä kansainvälisen lukutaitotyön merkityksestä.

Suomalaiset saivat kirjakielen, kun Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi. Samalla avautui tie lukutaitoon ja koulutukseen omalla kielellä. Pipliaseurat tekevät maailmanlaajuisesti samankaltaista työtä kuin Agricola aikoinaan Suomessa. Tänäkin vuonna merkkipäivän johdosta nautitaan Agricolan nimikkoleivoksia, joita voi ostaa 3.–8.4. välisenä aikana Iisalmessa Kahvila Hillasta (Louhenkatu 2). Samalla voi halutessaan tutustua Pipiliaseuran tekemään lukutaitotyöhön.

Palmusunnuntaina vietetään myös Pipiliaseuran lähetyspyhää. Iisalmen Pyhän Ristin kirkossa pidetään messu kello 10. Messun jälkeen seurakuntatalolla (Ilvolankatu 14b) tarjolla on kirkkokahvit Agricola-leivoksen kera, vapaaehtoisella maksulla.

Maailmassa on lähes 750 miljoonaa lukutaidotonta aikuista, se on noin puolitoista kertaa Euroopan Unionin väkiluku. Lukutaidottomista kaksi kolmasosaa on naisia. Lukutaitotyö on ratkaiseva keino kamppailussa maailmanlaajuista epätasa-arvoa, köyhyyttä ja syrjäytymistä vastaan.

Kuten Agricolan Suomessa, myös nykyään raamatunkäännöstyön yksi konkreettinen seuraus on, että kansat saavat kirjakielen, omakielistä kirjallisuutta ja oppivat lukemaan. Pipliaseurojen työ tekee mahdolliseksi, että ihminen tavoitetaan omalla kielellä. Tänä vuonna alkaneen lukutaito-ohjelman tavoitteena on opettaa 20 000 itä-afrikkalaista naista lukemaan.

Iisalmen seurakunta tukee Suomen Pipiliaseuran työtä säännöllisesti vuosittain. Lue lisää ja halutessasi tue lukutaitotyötä Suomen Pipliaseuran verkkosivuilla osoitteessa www.piplia.fi.

Lisätietoja, Iisalmen seurakunta, lähetyssihteeri Menni Nousiainen, 044 7335 226, menni.nousiainen@evl.fi

Lähde: Suomen Pipliaseura, www.piplia.fi

Kuva: Suomen Pipliaseura.