Pääsiäinen näkyy ja kuuluu sekä televisiossa että radiossa

Kirkkovuoden suurin juhla, pääsiäinen, tuo televisioon ja radioon lukuisia jumalanpalvelus- ja hartausohjelmia. Sekä radion että television ohjelmat ovat katsottavissa ja kuunneltavissa myös verkossa Yle Areenasta

Televisiossa ajatuksia käsittämättömästä

Pitkäperjantaina 14.4. klo 10 Yle TV1:n Nojatuolikirkossa ihmetellään poissaolevaa Jumalaa ja hiljennytään ristin varjoon. Ajatuksia käsittämättömästä jakavat ja Jeesuksen viimeisiä sanoja ristillä pohtivat piispa Eero Huovinen ja pastori Kimmo Saares. Muusikkovieraana esiintyy Viitasen Piia.

Myös muut pääsiäisen tv-jumalanpalvelukset esitetään TV1:ssä. Pääsiäisyön jumalanpalvelus 15.4. klo 23.30 lähetetään Pyhän Nikolaoksen kirkosta Vaasasta. Palveluksen toimittaa metropoliitta Elia yhdessä papiston ja kuoron kanssa. Jumalanpalvelus lähetetään myös Yle Radio 1:ssä.

Pääsiäispäivän 16.4. klo 10 jumalanpalvelus lähetetään Parkanon kirkosta, jossa saarnaa kirkkoherra Liisa Myyryläinen ja liturgina toimii Marianne Kyrönviita.

Hiljaisella viikolla Yle TV1 esittää Pisara-hartausohjelmia:

• 12.4. klo 14.55: Maria Ylipää, näyttelijä
  • 13.4. TV1 klo 14.55: Katarina Koskivaara, ortodoksi ikonimaalari
  • 14.4. klo 14.55: Matti Myllykoski, tutkija ja tietohallintoasiantuntija
  • 15.4. klo 15.05: Eero Huovinen, emerituspiispa

Radiossa keskustelua ruoan ja hengellisyyden suhteesta

Maanantaista torstaihin 10.–13.3. Yle Radio 1:n aamuhartauksissa klo 6.15 kuullaan muusikko Jukka Leppilammen hiljaisen viikon hartaushetkiä. Lauantaina 15.4. kirkkoherraArmi Rautavuori pitää rukoushetken klo 18.

Pääsiäisen radiojumalanpalvelukset lähetetään Yle Radio 1:ssä:

• Pitkäperjantaina 14.4. klo 10 esitetään sanajumalanpalvelus Jäppilän kirkosta Pieksämäeltä.
  • Pääsiäisyön jumalanpalvelus 15.4. klo 23.30 lähetetään Pyhän Nikolaoksen kirkosta Vaasasta.
  • Pääsiäispäivänä 16.4. klo 10 jumalanpalvelus tulee Rovaniemen kirkosta.
  • Toisen pääsiäispäivän 17.4. jumalanpalvelus klo 10 pidetään Turun Henrikinkirkossa.

Pääsiäispäivänä, sunnuntaina 16.4. klo 12.15 Horisontti-ajankohtaisohjelmassa (Yle Radio 1) keskustellaan pääsiäisen pitopöydän äärellä ruoan ja hengellisyyden välisestä monisyisestä suhteesta. Ruoka liittyy juhlaan ja ilmentää kulttuuria – samoin kuin myös hengellisyys. Ohjelmassa on mukana myös Helsingin Via Crucis -pääsiäisvaelluksessa tänä vuonna Jeesusta esittävä näyttelijä Maria Ylipää.

Lisätiedot:
ohjelmapäällikkö Kimmo Saares (Kirkon tiedotuskeskus), p. 050 551 9611

Verkkokirkkoon pääset tästä Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Apr 12 12:53:00 EEST 2017