Mikkelinpäivä on lasten ja enkelien sunnuntai

Mikkelinpäivää vietetään tulevana sunnuntaina 1. lokakuuta. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa enkeleiden ja lapsien pyhää juhlistetaan perhekirkoissa ja muissa tapahtumissa.

Tulevana sunnuntaina jumalanpalvelusten keskiössä ovat lapset ja pohdinnat enkelien merkityksistä ja tehtävistä. Päivä tuo myös muistutuksen Jumalan luomasta näkymättömästä maailmasta enkeleineen ja Jumalan tahdon mukaisesta elämästä. Mikkelinpäivän teemat juontuvat Arkkienkeli Mikaelista jonka kutsumus oli lasten puolustaminen. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa mikkelinpäivää vietetään kokoontumalla mm. perhekirkkoihin ja moniin muihin tapahtumiin. Suomen evankelis-luterilainen kirkko viettää mikkelinpäivää Mikon päivänä, 29.9., tai jos se on arkipäivä, sitä seuraavana sunnuntaina.

Iisalmen seurakunnassa juhlistetaan perjantaina 29.9. ensimmäistä valtakunnallista Vauvan päivää vauvakutsujen merkeissä klo 18 seurakuntatalon Olkkarissa. Sunnuntaina 1.10. klo 10 kokoonnutaan Vauvamuskarikirkkoon Pyhän Ristin kirkkoon. Kirkkohetkessä leikitään ja lauletaan yhdessä perheen, kummien ja isovanhempien kanssa. Vauva saa mukaansa kasteen yhteydessä ripustetun lehden kastepuusta. Pyhän Ristin kirkossa järjestetään sunnuntaina myös klo 19 alkava Suomi 100 -konsertti, jossa esiintyvät Eeva Hartemaa ja Erkki Tyni. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma 5 €.

2017-09-25 12:51:01.0