Laskiaisena laskeudutaan paastoon

Monille laskiainen merkitsee laskiaispullaa ja pulkkamäkeä hernekeiton kera. Tiesitkö, että laskiaissunnuntain suomenkielinen nimi tulee paastoon laskeutumisesta?
Web_Laskiainen_2018_Kirkon kuvapankki_Sanna Krook_S.jpg

Kuva: Kirkon kuvapankki, Sanna Krook

Tulevan laskiaissunnuntain 11.2. nimi tulee paastoon laskeutumisesta ja sen perinteet kristinuskosta. Laskiainen-sana viittaa päivien laskemiseen tuhkakeskiviikosta pääsiäiseen eli lasketaan päiviä paaston alkamisesta sen loppumiseen.

Ensi viikon keskiviikko on tuhkakeskiviikko ja siitä on tasan seitsemän viikkoa pääsiäiseen. Tuhkakeskiviikko aloittaa paastonajan ja sen nimi kuvaa katumusta. Paasto on mahdollisuus uudenlaisten maisemien tarkkailuun ja se antaa ihmisille hyvän mahdollisuuden arvioida elämäntapojamme ja -toimintojamme. Paaston tarkoituksena on puhdistaa elimistöä ja vapauttaa aikaa ja energiaa hiljentymiselle ja rukoukselle. Se opettaa luopumaan totutusta ruokavaliosta eli laskemaan tietoisesti elintasoa. Tavoitteena on luopumisella vapautuvan tilan antamisesta jollekin muulle, elämässä oleellisemmalle asialle, jota mietiskelyllä ja rukouksella etsitään.

Usealle laskiaissunnuntai on mäenlaskun, hernekeiton ja laskiaispullan aikaa, mutta silloin myös muistutetaan, että Jeesuksen julkinen toiminta huipentui kärsimystiehen ja ristinkuolemaan. Tällä merkillisellä tavalla jumalallinen rakkaus voitti pimeyden voimat. Paaston aikana korostetaan, että osanamme on olla kohtalonyhteydessä Jeesukseen. Se tapahtuu niin elämässä kuin kuolemassakin. Jeesuksen sanoin: ”Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän".

Iisalmen, Pielaveden, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnissamme on laskiaissunnuntaina messu tai sanajumalanpalvelus klo 10.00. Lapinlahden seurakunnassa on perhemessu klo 11.00 alkaen.

Lähteet: Kirkkovuosi tutuksi: Risto Kormilainen, www.evl.fi, Kirkon tiedotuskeskus

2018-02-05 12:42:00.0