Täyden kympin juhlat v. 2005 syntyneille

Lippuniemen seurakuntakodilla Iisalmessa kävi sunnuntaina melkoinen vilske, kun Iisalmen evankelis-luterilaisen seurakunnan 10-vuotiaat kokoontuivat juhlimaan kymppisynttäreitään. Seurakunnan nuorten vapaaehtoisten suunnittelema ja toteuttama tapahtuma sai yli satapäisessä juhlijajoukossa ilon pintaan ja hymyn huulille.

Ilmassa oli aistittavissa pientä jännitystä, kun kaikkiaan 70 kymppisynttäreitä juhlivaa tyttöä ja poikaa saapui Lippuniemen seurakuntakodille sunnuntaina iltapäivällä. Halutessaan mukaan juhlimaan päiväsankari sai tuoda yhden oman vieraan ja niinpä vuonna 2005 syntyneitä seurakuntalaisia oli juhlimassa kokonaisuudessaan yli sata juhlavierasta.

Tänä vuonna perinteisten kymppisynttäreiden suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi kaikkiaan lähes 15 seurakunnan vapaaehtoista nuorta. Teemana oli meri. Tämä näkyi juhlatilassa, kun seiniä ja pöytiä pitkin kiemurtelivat nuorten askartelemat mustekalat, sekä muut merenelävät. Juhlapöydän koristelussa nähtiin koralleja, simpukoita ja muita merenpohjasta löytyneitä aarteita. Meri-aiheeseen johdatteli nuorten esitys, jossa merellä veneellä seilaava pingviini haaksirikkoutuu. Onneksi pingviini kuitenkin pelastuu ja opettaa päivänsankareille pingviini-tanssin.

Näissä juhlissa päivänsankarit eivät pelkästään istuneet. Pingviini-tanssin lisäksi pompittiin ja tehtiin muita tehtäviä, kun juontajien avustuksella käytiin läpi vuoden kaikki kuukaudet ja jokaisellehan sieltä se oma syntymäkuukausi löytyi. Hetkeksi pysähdyttiin kuuntelemaan hartautta ja laulettiin yhteislauluja. Oman vauhdikkaan esityksensä kymppisynttäreille toi vieraileva esiintyjä Jouni ”Jone” Kuitunen, jonka musiikkipitoisessa showssa vilisi hahmoja krokotiilista hassuun keksijään ja jääkiekkoilijaan. Hauskan esityksen tärkeä viesti oli, että jokainen on tärkeä ja yhdessä peloistakin selvitään.

Mitäpä olisivat juhlat ilman juhlatarjoiluja! Tuttujen karkkien ja sipsien lisäksi tarjoilun kohokohtana nautittiin meriaiheisia kuppikakkuja, joita koristivat meritähdet. Vatsa pullollaan herkkuja oli vielä juhlien päätteeksi kivaa onkia meren aarteita. Kyllä, täysi kymppi vuosissa on juhlimisen arvoinen juttu!

Lisätietoja tapahtumasta, johtava nuorisotyönohjaaja Jouni Vuorijärvi 044 7335 215, jouni.vuorijarvi@evl.fi

Teksti ja kuva: Jaana Rissanen

Mon Oct 05 14:57:01 EEST 2015