Iisalmen seurakunnan seurakuntaneuvoston kokouksen päätöksiä 8/2015 (3.11.2015)

Seurakuntaneuvoston kokous ti 3.11.2015

1. Iisalmen seurakunta antoi lausunnon Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiselle kirkkoneuvostolle- ja valtuustolle hauta- ja rekisteripalvelujen keskittämisestä Iisalmeen. Lausunnossa seurakuntaneuvosto toteaa, että  se kannattaa hauta- ja rekisteripalvelujen keskittämistä Iisalmeen. Suunnitelman mukaan palvelujen saatavuus paranee, kun hauta- ja rekisteritoimistoon voi olla yhteydessä maanantaista perjantaihin klo 9-16. Asiointi voidaan hoitaa myös puhelinpalveluna. Tämä parantaa iisalmelaisten asiointimahdollisuuksia kyseisissä toimistoissa, koska olemassa olevassa järjestelmässä Iisalmen seurakunnan seurakuntatoimisto ei ole ollut keskiviikkoisin avoimena.

Uudistuksen myötä Ylä-Savon seurakuntayhtymän palveluorganisaatio selkeytyy ja yksinkertaistuu. Samalla päälliköiden määrä alenee, johon on eri yhteyksissä seurakuntayhtymän perustamisesta alkaen kiinnitetty huomiota. Suunnitelmassa ehdotettu henkilöstön määrän alentuminen ottaa huomioon yleisen toimintaympäristön muutoksen ja olemassa olevat taloudelliset realiteetit. Merkille pantavaa on se, että henkilöstömenojen alentuminen pystytään hoitamaan suunnitelmallisesti eläköitymistä hyödyntämällä ja muilla toimenpiteillä ilman irtisanomisia.

Seurakuntaneuvosto esittää, että muutoksesta tiedotetaan riittävästi jäsenseurakuntien alueella asuville ihmisille. Tavoitteeksi on asetettava, että muutoksen myötä palvelutaso säilyy ja ihmiset voivat hoitaa asiansa uudessa toimistossa. Seurakuntaneuvosto toivoo, että uudistuksen käytännön toteuttamisessa kiinnitetään huomiota muutoksen alla olevan henkilöstön perehdyttämiseen, koulutukseen ja tehtäväkuvien kehittämiseen. Tavoitteeksi tulee asettaa, että henkilöstön toimenkuvat ovat riittävän selkeät, etteivät ne aiheuta sekavuutta tehtävien hoitamisessa tai työilmapiirin heikentymistä.
Seurakuntaneuvoston painottaa, että seurakunnissa oleville muille työntekijäryhmille ja luottamushenkilöille on järjestettävä riittävä opastus, jotta he tietävät, miten käytännössä hauta- ja rekisteripalvelujen asiat hoidetaan. Erityistä huomiota on kiinnitettävä varauskäytäntöihin, jotta ne säilyvät sellaisina, että ne ottavat huomioon seurakuntalaisten palvelemisen, työntekijäresurssit ja jäsenseurakunnissa olevat käytänteet. Varauskäytänteiden kehittämisessä on syytä ottaa huomioon paikallisseurakuntien näkökulmat ja olosuhteet.

Uuden palvelupisteen nimeksi seurakuntaneuvosto ehdottaa ”Seurakuntien palvelutoimisto”.

2.. Iisalmen seurakunta antoi lausunnon Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiselle kirkkoneuvostolle- ja valtuustolle seurakuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2016 – 2018, jonka mukaan se hyväksyi esityksen. Tämän lisäksi seurakuntaneuvosto pyytää Ylä-Savon seurakuntayhtymän taloustoimelta selvitystä siitä, miten yhtymän talousarvion kehitys on seurannut seurakuntien jäsenmäärän kehitystä vuodesta 2011 vuoteen 2015. (esimerkiksi €/jäsen).

3.. Iisalmen seurakuntaneuvosto hyväksyi seurakunnan lähetystyön nimikkosopimusten prosenttijaon lähettien kesken.

Kokouksen pöytäkirja on kokonaisuudessaan luettavissa täällä.

Lisätietoja,

Iisalmen seurakunta, kirkkoherra Janne Bovellan, 044 7335 200, janne.bovellan@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2015-11-11 07:50:00.0