”Oi muistatko vielä sen virren?” Virsivisassa ratkotaan virsiin liittyviä kysymyksiä

Iisalmen seurakunta järjestää kevään aikana Virsivisan, jonka kysymykset liittyvät ennalta opeteltuihin virsiin. Virsivisassa kilpaillaan joukkueittain kahdessa sarjassa, joita ovat peruskoululaiset sekä aikuiset ja nuoret. Virsivisa kisataan huhtikuussa, johon harjoitellaan kevään aikana ennakkoon ilmoitetut virret. Kilpailussa tunnistetaan virsiä ja niiden tekstejä, sekä tietenkin lauletaan. Virsivisan tavoitteena on innostaa laulamaan virsiä yksin ja yhdessä, tutustumaan niiden teksteihin ja pohdiskelemaan sisältöjen merkitystä.

Virsivisaan voi osallistua kuka tahansa. Ideana on koota 36 henkilön joukkue, joka ilmoitetaan kisaan mukaan tammikuun loppuun mennessä. Joukkueen voivat muodostaa perhe, ystävät, sukulaiset, työtoverit tai vaikka harrasteporukat. Joukkueet jaetaan kahteen sarjaan, joita ovat peruskoululaiset sekä aikuiset ja nuoret (yli 16-vuotiaat). Ilmoittautumaan pääsee mm. Iisalmen seurakunnan verkkosivujen kautta.

Virsivisaan peruskoululaiset harjoittelevat 15 virttä. Aikuisten ja nuorten sarjassa virsiä opetellaan tuplasti eli kaikkiaan 30 kappaletta. Opeteltavat virret julkaistaan Iisalmen seurakunnan verkkosivuilla helmikuun ensimmäinen päivä. Joukkueet voivat kokoontua laulamaan virsiä yhdessä. Virsien tekstejä kannattaa myös tutkia ja keskustella niistä yhdessä. Jumalanpalveluksiin osallistumalla voi laulaa ja kuulla virsiä.

Iisalmen seurakunta järjestää kevään aikana myös kanttorin johdolla pidettäviä yhteisiä lauluhetkiä, joissa lauletaan nimenomaan Virsivisan virsiä. Joukkueet voivat myös osallistua seurakuntatalolla järjestettävään virsikaraokeen. Paastonajan virsiä lauletaan maanantaina 21.3. klo 18 Pyhän Ristin kirkossa ja mukana on myös Virsivisan virsiä.

Virsivisa kilpaillaan sunnuntaina 10. päivä huhtikuuta Lippuniemen seurakuntakodissa (Kiviahonkatu 18) Iisalmessa. Kello 14 kisaavat peruskoululaiset ja kello 16 aikuiset sekä nuoret. Molempien sarjojen parhaat palkitaan.

Lisätietoja Virsivisasta antavat

Satu Krogerus (peruskoululaiset)
p. 044 7335 218 tai satu.krogerus@evl.fi.

Hannu Virpi (aikuiset ja nuoret)
p. 044 7335 251 tai hannu.virpi@evl.fi

Lisätietoja myös verkossa www.iisalmenseurakunta.fi/virsivisa