Yhteisvastuu 2016 torjuu nuorten syrjäytymistä

Suomessa yhteisvastuuvaroin tuetaan nuorten elämänhallintataitojen kehittymistä ja osallisuutta partiotoiminnan avulla. Ugandassa tuetaan nuorten ammattikoulutusta ja toimeentuloa.

Suomessa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria etsitään ja ohjataan partion pariin muun muassa tukemalla köyhistä perheistä tulevien nuorten partioharrastusta. Keräysvaroin tuetaan myös Sisupartiotoimintaa, jossa mukana olevat lapset ja nuoret ovat pääosin aisti-, liikunta- ja kehitysvammaisia. Avun vie perille Suomen Partiolaiset.

Länsi-Ugandaan, Rwamwanjan pakolaisleirille, on rakenteilla ammattikoulu, johon valitaan opiskelijoiksi kaikkein heikoimmassa asemassa olevia pakolais- ja ugandalaisnuoria. Koulussa voi opiskella mekaniikkaa sekä rakennus-, hotelli- ja maatalousalaa. Koulutukseen sisältyy työharjoittelu, jossa nuoret saatetaan yhteen tulevien työnantajiensa kanssa. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Tervetuloa avajaisjumalanpalvelukseen

Yhteisvastuun avausjumalanpalvelus järjestetään 7.2.2016 Kuopion tuomiokirkossa klo 10.00 alkaen ja sitä voi seurata myös televisiosta YLE TV 1 kanavalta suorana lähetyksenä. Yhteisvastuukeräyksen esimiehenä toimii tänä vuonna Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen ja suojelijana tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Mikä on Yhteisvastuu?

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. 60 % keräyksen tuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun välityksellä kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun, 20 % vuosittain valittavaan kohteeseen Suomessa ja 20 % kirkon ja seurakuntien tekemään avustustyöhön. Jokaisesta lahjoitetusta eurosta noin 80 % ohjataan hädänalaisten auttamiseen Suomessa ja kehitysmaissa. Loput käytetään vaikuttamistoimintaan, seuraavan euron keräämistä tukeviin toimiin sekä keräyksen hallintoon.

Lue lisää www.yhteisvastuu.fi ja www.facebook.com/yhteisvastuu

Lähde: www.yhteisvastuu.fi

Wed Jan 27 08:00:01 EET 2016