Sisustaja-opiskelijat laittavat seurakunnan nuorten kokoontumistilat uuteen kuosiin

Iisalmen seurakunnan kokoontumistila Kellarilla käy siveltimen suihke. Seinät ovat saaneet upean violettia värisävyä ja pintaan ollaan tekemässä koristemaalausta. Työn touhussa ovat Ylä-Savon ammattiopiston sisustaja-opiskelijat Satu Mäkeläinen ja Inari Räsänen. He valmistuvat sisustajiksi toukokuussa ja ovat tehneet osana opintojaan sisustussuunnitelman nuorten kokoontumistila Kellariin. Osan suunnitelmasta he ovat myös toteuttaneet käytännössä.

Sisustussuunnitelmassa opiskelijat ovat miettineet koko tilan värit, valaistuksen, kalustuksen ja jopa tilaan soveltuvat koriste-esineet ja huonekasvit. – Halusimme antaa opiskelijoille suunnitelmaan aivan vapaat kädet, kertoo Iisalmen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Kari Surma-aho.  - Yhdessä sitten mietittiin kohdat, jotka tilassa voitaisiin opiskelijoiden näyttötyönä toteuttaa. Tähän mennessä kaikki seinät on jo maalattu ja vuorossa on koristemaalauksen tekeminen. Nyt on jo ensimmäinen pari enkelinsiipiä muotoutumassa.

– Sisustussuunnitelman tekeminen ja toteuttaminen on ollut todella mukavaa, vakuuttavat Satu ja Inari. Tila onkin saanut raikkaan ilmeen ja koristemaalauksena tehtävät enkelinsiivet ovat kauniit. Projekti on kestänyt suunnitelmineen ja toteutuksineen viime syksystä näihin päiviin. Sisustajaksi valmistuminen häämöttää toukokuussa. Satu on jo töissä rautakaupassa ja opiskelee työnsä ohella. Inarilla kaikki mahdollisuudet ovat vielä avoinna opiskelujen jälkeen.

Iisalmen seurakunnalla on koulupäivystys opiskelijoille Ylä-Savon ammattiopistolla Asevelikadulla torstaisin klo 11–12. Idea yhteistyöhön Ylä-Savon ammattiopiston sisustaja-opiskelijoiden kanssa sai alkunsa viime syksynä, Surma-ahon käymästä keskustelusta alan opettajan kanssa. – Mielellämme tarjoamme nuorille mielekästä tekemistä ja yhteistyö niin opiskelijoiden kuin ammattiopiston kanssa on sujunut todella hyvin, kertoo Surma-aho ja sanoo olevansa hyvin tyytyväinen siitä, miten ammattiopisto on mahdollistanut opiskelijoille pääsyn näyttämään oppimaansa käytännössä.

Iisalmen Seurakunta on vastannut materiaalikustannuksista, mutta opiskelijat ovat itsenäisesti hankkineet tarvittavat maalit ja muut tarvikkeet. Sujuvasta yhteistyöstä ja luottamuksesta kertoo myös se, että opiskelijat ovat voineet tulla tekemään tilaan maalauksia omatoimisesti, silloin kuin heille sopii.

Lisätietoja, Iisalmen seurakunta, nuorisotyönohjaaja Kari Surma-aho, 044 7335 220, kari.surma-aho@evl.fi

2016-02-12 09:19:03.0