Agricolan päivänä juhlistetaan lukutaitoa ja nautitaan Agricola-leivoksia

Mikael Agricolan päivänä 9.4. juhlitaan suomen kirjakielen syntyä ja lukutaidon kehittymistä. Tänäkin vuonna nautitaan myös Agricolan nimikkoleivoksia, joita voi ostaa Agricolan päivänä Iisalmessa Kahvila Hillasta (Louhenkatu 2, Iisalmi). Leivoksesta on muodostunut kansainvälisen lukutaitotyön symboli.

Suomalaiset pitävät lukutaitoa itsestään selvänä taitona, vaikka lukutaidottomana yhteiskunnassa toimiminen olisi vaikeaa. Pipliaseurat tekevät kaikkialla maailmassa lukutaitotyötä, jolla on vaikutusta haavoittuvien ryhmien, kuten vähemmistökansojen identiteettiin ja köyhien arjen paranemiseen. Suomen Pipliaseura kääntää ja kustantaa Raamattua eri kielille edistäen työnsä kautta lukutaitoa ja ihmisoikeuksia.

Maailmassa on edelleen 750 miljoonaa lukutaidotonta aikuista. Tämä merkitsee, että maailman aikuisista joka viides on lukutaidoton. Heistä kaksi kolmasosaa on naisia. Lukutaidottomuutta selittää osaltaan se, että maailman lapsista 60,7 miljoonaa ei käy koulua ja vielä useammat käyvät koulussa epäsäännöllisesti tai jättävät sen kesken. Lukutaito on ratkaiseva keino kamppailussa maailmanlaajuista epätasa-arvoa, köyhyyttä ja syrjäytymistä vastaan.

Iisalmen seurakunta tukee Suomen Pipiliaseuran työtä säännöllisesti vuosittain. Lue lisää ja halutessasi tue lukutaitotyötä Suomen Pipliaseuran verkkosivuilla osoitteessa www.piplia.fi.

Lisätietoja, Iisalmen seurakunta, lähetyssihteeri Menni Nousiainen, 044 7335 226, menni.nousiainen@evl.fi

Lähde ja kuva: Suomen Pipliaseura, www.piplia.fi

Thu Apr 07 09:57:00 EEST 2016