Iisalmen seurakunnassa alkaa sururyhmä läheisensä menettäneille

Iisalmen seurakunnan järjestämä sururyhmä tarjoaa läheisensä menettäneille mahdollisuuden kokoontua yhteen keskustelemaan kuolemaan liittyvistä asioista. Kaikille sureville tarkoitettu ryhmä kokoontuu Iisalmen seurakuntatalolla kevään aikana viisi kertaa.

Sururyhmä on avoin kaikille sureville omaisille ja läheisille. Ikärajaa ei ole. Ryhmään voi tulla, vaikka läheisen kuolemasta olisi kulunut jo vuosia. Ryhmä kokoontuu Iisalmen seurakuntatalolla, Ilvolankatu 14b, tiistai-iltaisin kello 17.30–19.30. Kokoontumisia on kaikkiaan viisi: 10.2., 24.2., 3.3., 10.3., 17.3. Ryhmään ilmoittaudutaan keskiviikkoon 4.2.2015 mennessä puhelimitse tai sähköpostilla.

”Sururyhmä on tarkoitettu paikaksi, jossa surevilla on tilaa ilmaista erilaisia surun tunteitaan ja jossa saa puhua surusta”, kertoo sairaalapastori Seija Koivusalo ryhmän tarkoituksesta. Sururyhmä toimii vertaistukiryhmänä, sillä ryhmässä on mahdollisuus tavata toisia surevia, vaihtaa kokemuksia ja käsitellä surua yhdessä heidän kanssaan. Sururyhmässä on mahdollisuus käydä kiireettömästi läpi kohdalle tullutta menetystä ja muistella poismennyttä läheistä. Suremisen tavoitteena on menetyksen kohtaaminen ja siihen sopeutuminen.

”Sururyhmän tapaamisissa puhutaan surun syntymisestä, miltä suru tuntuu ja mikä on auttanut surevaa jaksamaan arjen keskellä”, kertoo diakoni Ritva Mustonen ryhmätapaamisten teemoista. ”Keskusteluihin voi kuitenkin osallistua ja omasta surustaan voi kertoa juuri sen verran kuin jaksaa ja haluaa. Joskus pelkkä samassa tilanteessa olevien kuuntelu voi tuoda lohtua”, vakuuttaa Mustonen.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
diakoni Ritva Mustonen 044 7335 221, ritva.mustonen@evl.fi