Vanhan hautausmaan sankarihaudat

Sankarihautausmaan hautakiviä. Taustalla sankarihautausmaan muistomerkki, iso kiviristi.

Kirkkotie 10, 74120 Iisalmi

Sankarihauta-alue sijaitsee Iisalmen pohjoispuolella, Vanhalla hautausmaalla noin kolmen kilometrin päässä keskustasta. Hautausmaan vieressä kohoaa toinen Iisalmen seurakunnan kirkoista, Kustaa Aadfolfin kirkko.

Sankarihauta-alue sijaitsee Iisalmen Vanhan hautausmaan keskialueella. Alue kunnostettiin v. 1948, jolloin arkkitehti Rafael Blomstedtin suunnitelman mukaan rakennettiin sankarihauta-alueen ympärille kaarimuuri portin pylväineen ja juhla-aukioineen Paloisvuoren graniitista ja Nilsiän liuskekivestä.

Sankarivainajien muistolle pystytetty muistomerkki, iso kiviristi, sijaitsee alueen päädyssä. Tämä muistomerkki paljastettiin v. 1948. Toteuttajana Kaatuneitten muistotoimikunta, jota johti vt. kirkkoherra Eero Niininen.

Sankarihauta-alueelle on haudattu 239 vainajaa. Tyynykiven muotoisia hautamuistomerkkejä alueella on 238, sillä kaksi veljestä on haudattu samaan hautaan. Tyynykiven muotoiset vainajien hautamuistomerkit on valmistettu Vehmaan punaisesta graniitista. Muistomerkkirivistöjen välissä on laattakäytävät, muutoin alue on pääasiassa nurmettu.

Hautausmaahan on haudattu Iisalmen maaseurakunnan talvi- ja jatkosodassa kaatuneet v. 1939 -1945. Kaupunkiseurakunnan sankarivainajat on haudattu Sankariniemen hautausmaahan.

Toistuvat tapahtumat

Iisalmelaiset kansalaisjärjestöt, kaupunki ja seurakunta tuovat seppeleet ja kynttilöitä isolle kiviristille mm. Kansallisena veteraanipäivänä 27.4. ja Talvisodan päättymisen muistopäivänä 13.3., Itsenäisyyspäivänä sekä jouluaattona.

Opasteet

Alue on mainittu opastetaulussa Vanhan kappelin portilla olevassa opastetaulussa.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti