Botswana

Pitkälti vapaaehtoisten seurakuntalaisten varassa toimiva kirkko tekee työtä muun muassa syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten tukemiseksi aids-epidemian keskellä.

Tuemme syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten koulutusta

Francistown on ollut vuosien ajan HIV-positiivisten määrää eri paikkakunnilla mittaavien tilastojen kärjessä. Köyhyyden, sairauksien, alkoholismin, perheväkivallan ja yksinhuoltajuuden edessä vanhemmilla ei ole aina riittävästi voimavaroja huolehtia lapsistaan kunnolla. Syrjäytymisvaarassa olevilla lapsilla ja nuorilla on riski koulun keskeytymiseen, hiv-tartuntaan ja erilaisiin sukupuolitauteihin sekä teiniraskauksiin.

Autamme nuoria ja heidän perheitään pääsemään pois köyhyydestä koulutuksen ja ammatin hankkimisen myötä. Elämäntaitoja opettamalla pyritään siihen, että nuoret tekevät viisaita valintoja erilaisissa elämän kysymyksissä. Huoltajat ja vanhemmat pidetään jatkuvasti työssä mukana, ja heitä kannustetaan kehittämään hyvä suhde lapseen.

Botswanan evankelisluterilaisella kirkolla on noin 20 000 jäsentä ympäri Botswanaa. Kirkko on vuosien varrella kouluttanut runsaasti pappeja, mutta kirkon taloudellisesta tilanteesta johtuen monet heistä ovat sijoittuneet kirkon ulkopuolelle töihin. Muutamaa pääkaupunkiseudun seurakuntaa lukuunottamatta seurakunnat ovat pieniä.

Kristillisen kasvatuksen kehittäminen keskittyy maallikkokoulutukseen. Välimatkat ovat pitkiä ja syrjäisten seurakuntien tukeminen ja vahvistaminen on tärkeää kirkon itsekannattavuuden ja tulevaisuuden kannalta

Lähetysseura tukee kirkon työtä sekä sen hallinnon kehittämistä ja henkilökunnan kouluttamista. Vaikuttamistyötä tehdään perheväkivallan sekä ihmiskaupan ehkäisemiseksi. Lähetysseura tukee myös työtä HIV-positiivisten ja riskiryhmien kokeman syrjinnän ja leimaamisen ehkäisemiseksi.

Iisalmen seurakunnan nuoriso- ja rippikoulutyön tukema kohde.

Botswana

Noin 2,5 miljoonan asukkaan Botswana sijaitsee eteläisessä Afrikassa. Vuonna 1966 itsenäistynyt maa tunnetaan timanteistaan ja luonnonpuistoistaan, mutta kuivuus vaikeuttaa ruoan tuotantoa ja lihakarjan kasvatusta monilla alueilla. Noin 19 prosenttia kansasta elää köyhyysrajan alapuolella, ja hiv-positiivisten osuus väestöstä on noin 20 prosenttia. Lähetysseuran paikallinen kumppani on Botswanan evankelisluterilainen kirkko (ELCB).

Botswana kartalla

Kuva: Suomen Lähetysseura

lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaaja
Ilvolankatu 14 b