Etiopia

Tuemme vähävaraisia ja vammaisia lapsia ja nuoria Etiopiassa

Vammaisia lapsia ja nuoria naisia syrjitään. He ovat myös alttiimpia väkivallalle ja hyväksikäytölle. Hankealueella, Etelä- ja Pohjois Wollon vyöhykkeellä, suurin osa vammaisten lasten vanhemmista on yksinhuoltajaäitejä. Heillä ei ole varaa huolehtia vammaisista lapsistaan, heidän terveydestään, ruuasta ja vaatteista. Tämän lisäksi vammaisten lasten tarpeista vastaavien sosiaalisektoreiden, kuten koulujen ja kuntoutuskeskusten puute pahentaa tilannetta. Dessien, Kombolchan ja Woldiyan kaupungeissa ei ole riittävästi kouluja tai kuntoutuskeskuksia, joissa vammaiset lapset voivat saada tukea. Lapset on eristetty koteihinsa eikä heillä ole kontakteja muuhun maailmaan.

Mekane Yesus  kirkon diakoniatyötä kehitetään, jotta vähävaraiset ja vammaiset lapset ja nuoret saisivat kuntoutusta, psyko-sosiaalista tukea ja koulutusta niin että voisivat elättää itsensä.

Etiopia

Afrikan mantereen vanhin itsenäinen valtio on Etiopia, joka sijaitsee Itä-Afrikan sarvessa. Noin 120 miljoonan asukkaan maata värittävät lähes sata eri etnistä ryhmää omine kielineen. Etiopian talous kasvaa kohisten, mutta neljäsosa väestöstä elää edelleen alle dollarilla päivässä. Ilmastonmuutos aiheuttaa maassa kuivuutta ja pulaa ruoasta. Maassa on myös paljon eri tavoin vammautuneita ihmisiä sekä syrjittyjä vähemmistöjä. Lähetysseuran paikallinen kumppani on Etiopian luterilainen Mekane Yesus -kirkko.

Etiopia kartalla

Etiopialaisia poikia punaisissa koulupuvuissa.

Kuva: Suomen Lähetysseura

lähetyssihteeri
Ilvolankatu 14 b
74100 Iisalmi