Kenia

Orpotyö Länsi-Keniassa

Matongo on pieni kylä länsi-Keniassa, noin 50 kilometriä Kisumusta etelään. Sinne lähetystyöntekijä Anja-Maija Vanhanen perusti yhteistyössä Kenian evankelis-luterilaisen kirkon kanssa Immanuel-kodin orpolapsille. Koti sai nimensä orpopojan mukaan, jonka Anja-Maija oli ottanut kotiinsa asumaan.

Nyt yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin orpolapsityön piirissä on noin 300 orpolasta, joilla on suomalainen kummi. Tarkoituksena on auttaa suoraan kaikkein köyhimpiä. Lapsia avustetaan omissa kodeissaan tai sijaisperheissä. Näin he pysyvät yhteisöjensä jäseninä, mikä on erittäin tärkeätä kenialaisessa kulttuurissa. Avustus kattaa lapsen koulutuksen, ruuan ja terveydenhoidon. Apu on kokonaisvaltaista ja siihen kuuluu vahvasti myös hengellinen ulottuvuus.  Credo-ohjelman kautta tuetaan puolestaan tyttöjen koulunkäyntiä.

Kenian orpolapsityö on Iisalmen seurakunnan lähetysemäntien tukema kohde.

Kenia

Kenia sijaitsee Itä-Afrikassa Tansanian, Etiopian, Somalian, Ugandan ja Etelä-Sudanin rajanaapurina. Rantaviivaa tällä Intian valtameren rannalla sijaitsevalla maalla on noin 500 kilometrin verran.

Eri kulttuurien kirjo on Keniassa valtava. Maassa asuu noin 40 miljoonaa ihmistä ja väestö koostuu pääasiassa eri heimoista, joita on useita kymmeniä. Tunnetuin lienee Masai-heimo, joka elää tänä päivänä pitkälti samalla tavoin kuin satoja vuosia sitten. Suurin etninen ryhmä Keniassa ovat kikujut, ja omia vaikutteitaan kulttuuriin ovat tuoneet myös arabit ja eurooppalaiset. Kuten moni Afrikan valtio, myös Kenia on entinen siirtomaa. Maa itsenäistyi Isosta-Britanniasta vuonna 1963.

Kenia kartalla

Kuva: SLEY

Ota Yhteyttä

lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaaja