Palestiinalaisalue

”Haluan työskennellä väkivallattomuuden ja oikeudenmukaisen rauhan puolesta.” – Shaden Nassar, tuleva ihmisoikeusjuristi

Palestiinalaisalueella Lähetysseuran merkittävin yhteistyökumppani on Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilainen kirkko, joka on koko Lähi-idän ainoa luterilainen kirkko

Pienestä koostaan huolimatta kirkko toimii aktiivisesti useissa yhteiskunnallisissa verkostoissa ja vahvistaa edellytyksiä rauhalle ja sovinnolle.  Kirkolla on seurakunnat Jerusalemissa, Betlehemissä, Beit Jalassa, Beit Sahourissa, Ramallahissa sekä Jordanian puolella Ammanissa. Lähetysseura tukee kirkon diakoniatyön kehittämistä. Kirkolla on useampi koulu, joiden tavoitteena on kasvattaa yhteisöön vastuullisia aikuisia, jotka jäisivät alueelle vahvistamaan sen rakentamista omalla ammattitaidollaan. Koulutyö vahvistaa myös kirkon ja kristittyjen asemaa alueella.

Kuopion hiippakunnan yhteisesti tukema kohde

Palestiina

Palestiinalaisalueella tarkoitetaan Lähi-idässä sijaitsevia Gazan ja Länsirannan alueita. Alueen haasteena on erittäin pitkään jatkunut ja moniulotteinen konflikti Israelin ja Palestiinalaisalueen välillä. Kiista kytkeytyy muun muassa politiikkaan, uskontoon ja turvallisuuteen.

Israel miehitti Palestiinan vuonna 1967. Länsiranta jaettiin 1990-luvulla kolmeen alueeseen: A-alueet ovat palestiinalaishallinnon vastuulla, B-alueet ovat siviiliasioiden osalta palestiinalaishallinnon vastuulla ja turvallisuuden osalta Israelin vastuulla, C-alueet ovat Israelin vastuulla. Gazan Israel luovutti takaisin palestiinalaishallinnon alaisuuteen vuonna 2005.

Palestiinalaisalueen väkiluku on noin 5,3 miljoonaa. Asukkaista yli 95 prosenttia on muslimeja, mutta arabikristityt ovat enemmistönä muutamilla alueilla, esimerkiksi Beit Jalan ja Beit Sahourin kaupungeissa.

Palestiinalaisalue kartalla

Sally Azarin pappisvihkimys 22.1.2023. Hän on kirkon ensimmäinen naispuolinen pappi.
Kuva: Suomen Lähetysseura

lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaaja
Ilvolankatu 14 b
74100 Iisalmi