Pyhän Ristin kirkko täyttyi rippikoululaisista

Rippikoululaiset Iisalmen, Lapinlahden, Pielaveden, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnista viettivät yhteisen iltapäivän Iisalmessa valtakunnallisena rippikoulusunnuntaina. Pyhän Ristin kirkossa ja kulttuurikeskuksella oli koolla yli 400 riparilaista, isosta ja ohjaajaa.

Rippikoulusunnuntailla on Iisalmessa jo vuosien perinteet. "Iisalmessa on vietetty jo useita vuosia rippikoulusunnuntaita. Tänä vuonna onkin saatu aikaan mahtavan iso yhteinen tapahtuma, kun myös naapuriseurakuntien rippikoululaiset ovat mukana.", kertovat rippikoulupappi Kati Ahomaa ja nuorisotyönohjaaja Jari Nousiainen Iisalmen seurakunnasta.

Yhteisessä kirkkohetkessä Pyhän Ristin kirkossa saarnasi päivän vieras, koomikko Mikko Vaismaa. Vaismaa esiintyi jo rippikouluikäisenä ja isosena omassa seurakunnassaan, sittemmin esiintymisestä on tullutkin hänelle kokopäivätyötä. Seurakuntayhteys on edelleen vahva ja Vaismaa on jo vuosia esiintynyt seurakuntien tilaisuuksissa ympäri Suomen.
- Esiintymiselläni haluan vaikuttaa ihmisten joskus tiukassakin istuviin mielikuviin ja ennakkoluuloihin seurakunnasta. Seurakunnassa on todella elämää, eikä se ole irti ihmisistä, Vaismaa toteaa.

Kirkkohetkessä myös laulettiin yhdessä. Esiintymässä oli Juhani Ahon koulun oppilaita kanttori-Heinin ja Susanna-open johdolla. Seurakuntatalolla riparilaisille oli tarjolla välipalaa. Pienen tankkauksen jälkeen siirryttiin Iisalmen kulttuurikeskukselle nauttimaan Mikko Vaismaan stand up –showsta.

Puhuu nuorille – ja nuorten kanssa

Tunnin mittainen stand up –show sai kuulijoista naurun irtoamaan. Vaismaan 13 vuoden tausta opettajana näkyy esityksessä, sillä hän ei vain puhu nuorille, vaan puhuu heidän kanssaan. Esityksessä parasta antia onkin riparilaisten kanssa jatkuvasti läsnä oleva vuorovaikutteisuus ja nopea reagointi. Nuoret ovat esityksessä aktiivisesti mukana vastaamalla Vaismaan esittämiin kysymyksiin. Välillä Vaismaa loikkii yleisön sekaan ja käy jututtamassa nuoria penkissä. Esityksen aikana ehditään käydä läpi niin osallistujien kotipaikkakunnat, laaja kirjo urheiluharrastuksia ja asiaa mopoilusta kuin kännykän käytöstäkin.

Huumorin keinoin Vaismaa pohtii myös ennakkoluulojen syntymistä ja ratkaisua siihen, miten ennakkoluuloista voi päästä eroon: -Tutustukaa toisiinne! Ihmisiin ja asioihin tutustumalla ennakkoluuloista päästään irti.

Vaismaa veti kulttuurikeskuksella illalla vielä toisen stand up –esityksen. Maanantaina hän esiintyy Juhani Ahon koulun 7- ja 9-luokkalaisille, Ylä-Savon ammattiopiston maatilatalouden ja eläinhoidon opiskelijoille sekä Iisalmen Lyseon opiskelijoille.

Teksti: Jaana Rissanen

Lisätietoja rippikoulusunnuntaista antavat:

Iisalmen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Jari Nousiainen, 044 7335 216, jari.nousiainen@evl.fi ja rippikoulupappi Kati Ahomaa, 044 7335 284, kati.ahomaa@evl.fi

2017-01-29 17:42:00.0