Iisalmen rovastikunnassa tapahtuu helatorstaina

Iisalmen rovastikunnan seurakunnissa vietetään helatorstaita 25. toukokuuta koko perheen tapahtumin. Kaikille avoimiin tapahtumiin on tarkoitus koota ihmiset yhteiseen pöytään reformaation merkkivuoden hengessä ja viettämään yhteistä kevätjuhlaa.

Helatorstai on Kristuksen taivaaseenastumisen juhla, jota vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen. Helatorstain suomenkielisen nimen ”hela” on lainaus ruotsin kielen sanasta helg, joka tarkoittaa pyhää.

Tänä vuonna vietetään maailmanlaajuista reformaation merkkivuotta, jolloin tulee kuluneeksi 500 vuotta Martti Lutherin teesien julkaisemisesta. Reformaation merkkivuotena muistetaan Lutherin teesien jälkeen käynnistynyttä reformaatiota ja reformaation merkitystä Suomessa ja maailmalla. Samalla suuntaudutaan tähän päivään ja tulevaan.

Suomessa merkkivuosi näkyy Armoa 2017!-teemalla. Otsikko on samaan aikaan toteamus ja pyyntö. Armon korostaminen on myös yhteistä kaikelle kristinuskolle. Merkkivuosi haastaa pohtimaan, mitä armo ja armollisuus ovat, miten armo ja armollisuus näkyvät nyt 2000-luvun elämässä ja tulevaisuudessa.

Iisalmen rovastikunnan seurakunnissa kutsutaan kaikkia yhteisen pöydän ääreen helatorstain jumalanpalveluksiin ja viettämään yhteistä kevätjuhlaa. Luvassa on myös monenlaisia koko perheen tapahtumia esimerkiksi torilla tai keväisessä luonnossa. Iisalmen rovastikuntaan kuuluvat Iisalmen, Kiuruveden, Lapinlahden, Pielaveden, Pyhäjärven, Sonkajärven, Varpaisjärven ja Vieremän seurakunnat.

Helatorstain tapahtumia Iisalmen rovastikunnan seurakunnissa

Iisalmen seurakunta
Koko perheen tapahtuma Iisalmen torilla. Ehtoollisjumalanpalvelus alkaa torilla kello 10. Mukana ovat seurakuntakuoro, kirkkokuoro ja lapsikuoro. Yhdessä lauletaan tuttuja virsiä. Seurakunta jakaa osallistujille virsikirjoja, jonka voi ottaa omakseen. Jumalanpalveluksen jälkeen ”Martti Luther” lukee ja naulaa torille tuotuihin oviin iisalmelaisten kirjoittamia teesejä. Teesejä voi myös kirjoittaa paikanpäällä. Iisalmen seurakunnan kerhoukit järjestävät mukavaa ohjelmaa lapsille. Yhteisen pöydän ääressä nautitaan kirkkokahvit pöytäpuheiden kera. Säästämme luontoa ja halutessaan kirkkoväki voi ottaa mukaan oman kahvimukin.

Kiuruveden seurakunta
Kiuruveden seurakunnassa vietetään helatorstaina kello 10 perhekirkkoa, joka on samalla seurakunnan päiväkerhon ja perhekerhon kevätjuhla. Jumalanpalveluksen jälkeen juhlapäivän vietto jatkuu omenapuiden (Luther-puu ja Suomi 100 v.) istutuksella päiväkerhon pihaan, brunssilla sekä vapaamuotoisella kaiken kansan kevätjuhlalla seurakuntatalolla ja sen ympäristössä. Ohjelmassa on poniajelua, musiikkipajaa, bingoa, auringonkukkien istutusta sekä yhteisiä leikkejä tai pelejä. Tapahtumaan on vapaa pääsy ja se on toinen reformaation merkkivuoden päätapahtumista Kiuruveden seurakunnassa.

Lapinlahden seurakunta
Lapinlahden seurakunnassa pidetään kello 10 helatorstain messu kirkossa. Messun jälkeen kirkkokahvit sekä ”Toivon Torstain” kevätlauluhetki ja toivon puun istutus kirkonmäellä.

Pielaveden seurakunta
Pielaveden seurakunnassa kello 10 helatorstain messu ja diakoni Minna Toivasen virkaansiunaaminen  kirkossa, mukana kirkkokuoro. Kello 11.30 soppakirkon kesäjuhla seurakuntasalissa.

Pyhäjärven seurakunta
Messu kello 10 leirikeskuksen pihalla (mikäli sää suinkin sen sallii). Messun yhteydessä istutetaan omenapuu leirikeskuksen pihapiiriin. Messun jälkeen keittolounas ja kahvit pihamaalla. Klo 12 alkaa lapsiperheille suunnattu tapahtuma lähimaastossa eli Korhosenniemessä. Yhteistyökumppaneina Pyhäjärven kaupunki ja Rönkön puutarha.

Sonkajärven seurakunta
Messu klo 10.00 Sonkajärven kirkossa. Messun jälkeen seurakuntatalolla yhteinen syntymäpäiväjuhla vuoden aikana 70 ja 75 vuotta täyttäville. Ruokailu, kahvit ja päivätilaisuus.

Varpaisjärven seurakunta
Helatori-tapahtuma Varpaisjärven torilla, kello 10 sanajumalanpalvelus, mukana kuorot. Kello 11 seurakunta tarjoaa keittoruokaa soppatykistä ja kahvit, kello 11.30 alkaen ohjelmaa torilla ja seurakuntatalolla (mm. Lapinlahden kunnan tervehdys, yhteislaulua, lauluesityksiä, ongintaa, pajupillien ja käpylehmien tekoa, sekä arpajaiset). Tapahtuman toteuttavat seurakunnan kanssa yhdessä MLL, Maa- ja kotitalousnaiset, Sutelan hukat, Lions Club, reserviläiset, SPR ja Koskenniemen seuratupayhdistys.

Vieremän seurakunta
Kello 10 messu Vieremän kirkossa. Helatorstain kevätkaraoke kello 15 Gasthaus Puomilassa, Kauppilanmäentie 118. Laulamme virsiä ja hengellisiä lauluja. Seurakunta tarjoaa lounaan ja pullakahvit. Vapaaehtoinen maksu lähetystyön hyväksi. Mukana pastori Eeva-Maija Monto. Helatorstain tapahtumat jatkuvat kello 18, jolloin alkaa Urkujuhlat kirkossa, Vieremän kirkon urkujen käyttöönottojuhla. Vesa Kajava, urut; Toni Timlin, laulu ja musiikin johto; Silja Kallio, kantele, Hannu Virpi; urut, Anna-Raita Mutanen, laulu; Mikaelin kamarikuoro, soitinyhtye Mikaelin kapelli. Vapaa pääsy, ohjelma 10 € (sis. kahvitarjoilun). Tapahtuma on Vieremän seurakunnan reformaation juhlavuoden päätapahtuma.

Lisätietoja:

Iisalmen seurakunta, kirkkoherra Janne Bovellan, 044 7335 200, janne.bovellan@evl.fi
Kiuruveden seurakunta, kappalainen Mirita Häyrynen, 0400 981 066, mirita.hayrynen@evl.fi
Lapinlahden seurakunta, kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 5021 439, lauri.jantti@evl.fi
Pielaveden seurakunta, kirkkoherra, lääninrovasti Arto Penttinen, 0400 914 006, arto.penttinen@evl.fi
Pyhäjärven seurakunta, kirkkoherra Mirva Ahola, 0400 714 503, mirva.ahola@evl.fi
Sonkajärven seurakunta, kirkkoherra Helena Nykänen, 044 0711 235, helena.nykanen@evl.fi
Varpaisjärven seurakunta, kirkkoherra Olli Kortelainen, 050 3311 441, olli.kortelainen@evl.fi​
Vieremän seurakunta, kirkkoherra Jukka Koivusalo, 0400 711 024, jukka.koivusalo@evl.fi

Tue May 16 12:36:40 EEST 2017