Seurakuntien kehittämishanke konkretisoituu

Seurakuntayhtymän ja sen seurakuntien kehittämishanke on edennyt suunnitellusti ja nyt ollaan vaiheessa, jossa hanke alkaa konkretisoitua.
Uutinen_ylä savon seurakuntayhtymä_paatökset_3_THUMB.png

Ylä-Savon seurakuntayhtymässä ja seurakunnissa käynnistyi syksyllä 2018 Veto 3 -kehittämishanke, joka tarkastelee mm. seurakuntayhtymän ja sen seurakuntien taloutta, rakenteita sekä työ- ja toimintamalleja kiristyneessä taloustilanteessa. Tavoitteena on tukea seurakuntia ja seurakuntayhtymää seurakuntien perustehtävän toteuttamisessa niukentuneilla ja edelleen niukkenevilla resursseilla. Samalla on otettava huomioon eläköitymisen vaikutukset. Nämä tarkoittavat työn ja tehtävänkuvien sekä rakenteiden uudelleen järjestelyitä.

Päätöksiä kohti kuljetaan yhteistoiminnallisesti

Veto 3 -hanke toteutetaan yhteistoiminnassa työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa. Iisalmessa järjestettiin maaliskuussa luottamushenkilöiden ja työntekijöiden seminaari, jossa otettiin mietittäväksi yhden seurakunnan malli, joka sisältää kolme alueseurakuntaa.

Toukokuussa seurakuntien seurakuntaneuvostoille esitellään Veto 3 -hanketta ja sen keskustelussa olevaa mahdollista uutta organisoitumismallia. Seurakuntaneuvostoilta tullaan myöhemmin pyytämään lausunnot hankkeeseen liittyen. Seuraavaksi hanke etenee 21.5. järjestettävään luottamushenkilöiden ja työntekijöiden yhteiseen seminaariin.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto käsittelee Veto-3 hanketta 23.4. kokouksessaan, jonka esityslista on julkaistu tänään 16.4.

Hankkeen ohjausryhmään kuuluvat Lauri Jäntti, Arto Penttinen (yhteisen kirkkoneuvoston pj.), Elina Siirola (luottamushenkilö), Pertti Laajalahti (luottamushenkilö), hallintojohtaja Katariina Bergbacka, Kari Haikarainen (henkilökunnan edustaja), talouspäällikkö Marko Ropponen ja dosentti, HT Sirpa Syvänen.

Lisätietoja: Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja, Pielaveden seurakunnan kirkkoherra Arto Penttinen, 040 0914 006, arto.penttinen@evl.fi.

2019-04-16 12:10:00.0