Iisaaren avoimien ovien päivä

Iisalmen seurakunta järjestää toukokuussa legendaarisen Iisaaren leirikeskuksen avoimien ovien päivän. Päivän tarkoituksena on avata uudistuneen saaren ovet kaikille kiinnostuneille. 300 ensimmäiselle kävijälle tarjotaan pullakahvit.

SMALL_Paakuva_Iisaaripaiva 25052019_XL.jpg

Avoimet ovet järjestetään lauantaina 25.5. klo 13.00 alkaen. Venekuljetukset saareen lähtevät Iirannasta klo 13.00 alkaen, puolen tunnin välein. Ohjelman, joka sisältää mm. opastettuja kierroksia ja varttihartauksia, lisäksi kävijöiden on mahdollisuus kokeilla sup-lautoja, meloa ja pelailla erilaisia pihapelejä sekä testata Speden Spelit -nopeuspeliä.

”Monella iisalmelaisella on hienoja muistoja ja kokemuksia Iisaaresta. Haluamme nyt avata saaren ovet ja näyttää miten paikka on muuttunut viime vuosien aikana. Toimintaa on kehitetty ja sinne on rakennettu mm. uusia mökkejä, ekovessoja sekä sakraalitila. Ekologisuutta on parannettu myös aurinkoenergialla eli mm. käyttövesi lämmitetään pääsääntöisesti siitä. Lisäksi auringosta saadaan myös käyttösähköä”, kertoo johtava nuorisotyönohjaaja Jouni Vuorijärvi Iisalmen seurakunnasta.

Ainutlaatuinen luontokohde

Iisaaressa on järjestetty lasten ja nuorten leirejä ainakin vuodesta 1968 alkaen. Saari on luontoarvoltaan ainutlaatuinen paikka Ylä-Savossa ja siellä järjestetään vuosittain yli 10 kesäleiriä. Sakraalitilan kirkkohetkissä käyntikertoja on yli 1 800 per kesä. Tällä hetkellä mökeissä on majoituskapasiteettia noin 50 henkilölle ja lisäksi telttailutilaa löytyy reilusti. Saari on myös yhteistyökumppaneiden käytössä.

Ohjelma lauantaina 25.5.

• 13.00            Ensimmäinen vene Iirannalta Iisaareen
  • 13.30            Nuoren seurakunnan veisuja kappelissa
  • 14.00            Varttihartaus – hiljenny hetkeksi kappelissa
  • 14.15            Kysy rippikoulusta kappelissa
  • 14.30            Opastettu kierros Iisaaressa
  • 15.00            Nuoren seurakunnan veisuja kappelissa
  • 15.30            Opastettu kierros Iisaaressa
  • 16.00            Varttihartaus – hiljenny hetkeksi kappelissa
  • 16.15            Kysy rippikoulusta kappelissa
  • 16.30            Opastettu kierros Iisaaressa
  • 17.00            Varttihartaus – hiljenny hetkeksi kappelissa
  • 17.15            Kysy rippikoulusta kappelissa
  • 17.45            Viimeinen vene Iisaaresta Iirannalle

Avoimien ovien yhteydessä järjestetään myös kesän 2019 rippikoulujen vanhempainiltapäivä, jonka aikana on mahdollista tavata rippikoulujen työntekijöitä ja tutustua Iisaareen.

Viimeinen venekyyti Iirannalta Iisaareen lähtee klo 17.00 ja viimeinen paluuvene Iisaaresta Iirannalle lähtee klo 17.45.

Ajo-ohje Iirannalle (venekuljetuksen lähtöpaikka): Lähde ajamaan Iisalmesta Pohjoiseen – liikenneympyrästä kohti Oulua – aja Ouluntietä n. 6,3 km – viitta oikealle Iisaari – aja rantaan. Autojen pysäköinti tiiviisti parkkipaikalle.

Lisätietoja, Iisalmen seurakunta, johtava nuorisotyönohjaaja, Jouni Vuorijärvi, 044 7335215, jouni.vuorijarvi@evl.fi

Wed May 15 15:59:00 EEST 2019