Nuorten ja koululaisten tilat

Vuoden alussa perinteisesti kootaan edellisen vuoden tilastoja, niin myös meillä täällä Iisalmen seurakunnan nuorisotyössä. Emme juurikaan pidä meteliä tekemisistämme (ehkä pitäisi), mutta nyt kun on julkisuudessa käyty keskustelua nuorten ja koululaisten tiloista, niin ajattelin tuoda esille yhden faktan siitä, missä ainakin osa koululaisistamme ja nuorista viettää vapaa-aikaansa kasvaen turvallisesti kohti aikuisuutta.

Vuonna 2015 nuorten avoimissa ovissa (14-28 v) - siis meidän normaali viikkotoiminta- kokosi 1414 nuorta.  Kouluikäisten kerhoissa oli eri 201 nuorta ja he kävivät 33 kertaa kertomusvuonna.  Vapaaehtoisia koulutettuja ohjaajia oli 66 henkilöä, aikuisia ja nuoria. Partioryhmiä oli 8 ja ryhmissä jäseniä 88.

Erityistilaisuuksia ja tapahtumia, kouluikäisille ja nuorille järjestettiin 27 kertaa. Näissä oli kävijöitä 405 henkilöä. Rippikoulun vanhempien vierailuilloissa kävi 568 henkilöä. Isostoimintaan osallistui 68 nuorta. Nuorisotyöntekijät kävivät kertomusvuonna eri kodeissa 37 kertaa ja kouluissa 61 kertaa. Retkille ja leireille osallistui 232 nuorta ja kouluikäistä, lisäksi rippikoulun kävi 199 henkilöä.

Varmasti osa näistäkin nuorista hengailee milloin missäkin, niinhän mekin teimme kun olimme nuoria, eikö? Nuoret ovat hengalileet kauppakeskuksissa niin pitkään kuin niitä on Suomessa ollut. Menimme sinne mihin koimme olevamme tervetulleita ja vähän muuallekin, mutta eipä kukaan muistini mukaa jäänyt koululle koulun jälkeen viettämään vapaaehtoisesti aikaansa, tuskin meistä monikaan jää työpaikalleen "viihtymään"  töiden jälkeen.

Luma-keskusta vastapäätä Ilvolankadulla on toimivat nuorten tilat Kellari (ja Olkkari) joita nuoret paraikaa remontoivat. Tässä on valmiit tilat jossa käy nuoria.

En halua ajatella, että olisimme jokin palveluja tuottava yksikkö vaan pikemminkin kanssakulkijoita nuorten kanssa kappaleen matkaa kohti aikuisuutta, ehkä kasvun mahdollistamista ja tukemista, yhdessä olemista ja ihmettelyä.

Tervetuloa  ihmettelemään,

johtava nuorisotyönohjaaja Jouni Vuorijärvi