Seurakuntien rippikoulukesä käynnistyi

Seurakuntien leirikeskukset täyttyvät nyt tuhansista rippikoululaisista. Kesä on rippikoulujen leirijaksojen vilkkainta aikaa. Iisalmen seurakunnan rippikoulut ovat suosittuja.
WEB_01_Hirsikangas_rippileiri 2017_kaverukset_01_MO2017_THUMB.jpg

”Rippikouluihin sisältyvät leirit ovat vuosikymmenestä toiseen säilyttäneet suosionsa. Rippikoulu kestää kokonaisuudessaan puoli vuotta ja yli 90 prosenttiin sisältyy noin viikon mittainen leirijakso. Leirijakson sisältävien rippikoulujen ohella päivärippikoulujen suosio on ollut viime vuosina hienoisessa kasvussa”, kirkkohallituksen rippikoulutyön asiantuntija Jari Pulkkinen toteaa.

Suomessa rippikouluun osallistuu vuosittain yli 45 000 rippikoululaista ja noin 20 000 isosta. Rippikouluryhmiä on vuosittain reilusti yli 2000.

Iisalmen riparikesä käynnissä

Iisalmessa rippikouluihin osallistui vuonna 2017 noin 90 % nuorista. Lukumäärä on valtakunnan tasolla erittäin hyvä.

”Tämän kesän rippikoulut ovat jo alkaneet ja niitä kestää heinäkuun loppuun saakka. Melkein kaikki rippikoulumme ovat kauniissa Iisaaren leirikeskuksessa. Iisalmelaiset nuoret haluavat tulla riparille ja leiririppikoulut kiinnostavat nuoria”, kertoo nuorisotyönohjaaja Jari Nousiainen Iisalmen seurakunnasta.

”Tämän kesän jälkeen alkaa vuoden 2019 rippikoulujen suunnittelu ja infoa laitetaan nuorille ja perheisiin kesän lopulla”, täsmentää Nousiainen.

Rippikoulut ovat osa nuorisokulttuuria

Rippikoulujen asema osana suomalaista nuorisokulttuuria on vuodesta toiseen säilynyt vahvana.

”Nuorilähtöisyys, yhteisöllisyys, turvallisuus, isostoiminta ja jatkuva kehittäminen. Ne ovat avaintekijöitä rippikoulun menestykseen. Rippikouluilla on hyvä maine nuorten keskuudessa. Puhe rippikouluista on positiivista, ja parasta markkinointia onkin nuorilta nuorille menevä viesti”, Jari Pulkkinen listaa syitä rippikoulun menestykseen.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uusi valtakunnallinen rippikoulusuunnitelma, Suuri Ihme – Rippikoulusuunnitelma 2017, hyväksyttiin viime vuonna. Uudessa rippikoulusuunnitelmassa painottuvat nuorten osallisuus, kuulluksi tuleminen ja mahdollisuus vaikuttaa.

Katso suosikkitubettaja Joona Hellmanin mietteet ja muistot omasta rippikoulusta

Lisätietoja,
Jari Pulkkinen, vs. asiantuntija, rippikoulutyö, p. 040 688 1467, jari.a.pulkkinen@evl.fi ja
Jari Nousiainen, nuorisotyönohjaaja, Iisalmen seurakunta, 044 7335 216, jari.nousiainen@evl.fi