Kesähäät rakkaan kanssa

Avioliittoon vihkiminen häävieraiden tai ihan vaan kahden todistajan läsnä ollessa. Pyydä palvelutoimistosta avioliiton esteiden tutkinta viimeistään seitsemää päivää ennen vihkimistä ja varaa kirkko, pappi sekä kanttori samalla! Mikään näistä ei maksa hääparille yhtään mitään. Lahjaksi vihkipari saa vihkiraamatun ja –virsikirjan

Kaksi vihkisormusta raamatun päällä.

Kun oma rakas on löytynyt ja molemmat haluavat sitoutua vielä vahvemmin yhteiseen elämään, on hyvä aika solmia avioliitto. Avioliitto voidaan solmia joko kirkollisesti tai siviiliviranomaisen edessä. Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä pyydetään liitolle Jumalan siunausta ja varjelusta.

Iisalmen Kustaa Aadolfin kirkko on suosittu vihkikirkko, sillä monet siellä päässeet ripille ja useat suvut pitävät sitä kotikirkkonaan. Myös Pyhän Risti kirkko on juhlava paikka sanoa rakkaalleen: ”Tahdon.” Vihkiminen voidaan toimittaa muuallakin, esimerkiksi kotona tai luonnon helmassa, sen mukaan kuin pappi ja vihittävät siitä sopivat.

Vihittävät päättävät, keitä häihin kutsutaan. Kirkkoon mahtuu suurikin määrä vieraita tai yksinkertaisesti vain hääpari, pappi ja kaksi todistajaa. Todistajina voivat olla myös kanttori ja suntio. Jos hääpari niin toivoo, kanttori soittaa häämarsseja ja mahdollisesti muuta musiikkia.

Kotiseurakunta antaa hääparille lahjaksi vihkiraamatun. Iisalmessa vihittävät saavat lahjaksi myös virsikirjan. Kirkollinen avioliittoon vihkiminen ei maksa hääparille mitään. Avioliiton esteiden tutkinta suoritetaan, esteettömyystodistus ja vihkitodistus annetaan maksutta. Pappi, kanttori ja suntio palvelevat ilman korvausta. Kirkon tai seurakunnan muun tilan käytöstä vihkimiseen ei mene vuokraa.

Miten olisi, joko varataan kirkko vai haluaisitko jonkin toisen kirkon? Lapinlahdelta, Pielavedeltä, Sonkajärveltä tai Varpaisjärveltä? Ota yhteys seurakuntien yhteiseen Palvelutoimistoon, siellä hoituu kaikki!

Palvelutoimisto

☎ 044 7335 202Linkki avautuu uudessa välilehdessä, ylasavon.virkatodistukset@evl.fi
Häät, kaste ja tilavaraukset. Papin, kanttorin ja seurakunnan tilan varaus, lisätietoja ja käytännön järjestelyt häihin ja kasteeseen liittyen. Palvelut Iisalmen, Lapinlahden, Pielaveden, Sonkajärven, Varpaisjärven seurakunnille.

Aluekeskusrekisterin palvelut

Avioliiton esteiden tutkinta, virkatodistukset, sukuselvitykset- ja tutkimukset sekä kirkkoon liittyminen ja eroaminen.
Ylä-Savon seurakuntayhtymän aluekeskusrekisterin palvelut avautuvat 1.6.2019 alkaen myös Keiteleen, Rautavaaran, Vieremän seurakunnille.

Palvelutoimiston ja aluekeskusrekisterin verkkosivut. (Siirryt linkistä Ylä-Savon seurakuntayhtymän sivustoon)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lue lisää häistä >>

Mon Jun 29 08:25:42 EEST 2020