Kanttori Martti Rytkösen muistolle

Kanttori, director cantus Martti Rytkönen sai iäisyyskutsun Iisalmessa 5.10.2021. Hän oli syntynyt Vaalassa 2.2.1949 ja oli kuollessaan 72 vuoden ikäinen.

Martti Rytkönen, taustalla Kustaa Aadolfin kirkon urkujen pillistöä.

Martti Rytkönen opiskeli Sibelius-Akatemian kirkkomusiikkiosastolla Kuopiossa valmistuen sieltä kanttori-urkuriksi v. 1972. Muutamien Vieremällä, Puolangalla ja Kuopiossa vietettyjen virkavuosien jälkeen Rytkönen tuli kanttoriksi Iisalmeen v. 1981. Eläkkeelle hän jäi vuoden 2019 alussa, joten virkavuosia Iisalmessa kertyi lähes neljäkymmentä. Vielä eläkkeellä ollessaankin hän teki kanttoreiden sijaisuuksia Ylä-Savon alueella.

Martti Rytkönen oli taitava kirkkomuusikko, ja erityisesti kuorotyö oli hänen sydäntään lähellä. Seurakunnan kuorojen lisäksi hän johti vuosien varrella myös useita muita kuoroja, ja tämä työ jatkui hänen elämänsä loppuun saakka. Kuoronjohtajana Rytkönen oli tarkka ja vaativa, mutta johdettaviaan kohtaan hän oli lempeä ja kannustava. Työkaverina hän oli luotettava ja lämmin persoona, jonka kanssa oli helppo tehdä yhteistyötä. Nuorempaa kollegaansa kohtaan hän oli isällinen hahmo, jota oli helppo lähestyä.

Yksi ajanjakso Iisalmen seurakunnan historiassa on päättynyt Martti Rytkösen poismenon myötä. Uskollinen palvelija pääsi lepoon, mutta työ jatkuu. Muistamme hänen elämäänsä ja työtään kunnioituksella.

Hannu Virpi
kanttori