Messu

Mies rukoilee kädet kohotettuina alttarin ääressä.

Kustaa Aadolfin kirkko

5. sunnuntai pääsiäisestä, Rukoussunnuntai: Sydämen puhetta Jumalan kanssa

Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana.

Rogate (= anokaa, rukoilkaa) poikkeaa muiden pääsiäisen jälkeisten sunnuntaiden latinalaisista nimityksistä sikäli, ettei sitä ole saatu päivän antifonista vaan rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. 400-luvun lopulta lähtien kirkolliset rukouskulkueet sijoittuivat rukoussunnuntain ja helatorstain välisiin arkipäiviin, mistä johtuu niiden myöhempi nimi käyntipäivät (ruotsin gångdagar).

Saarna ja liturgia Anne Pulkka, Anna-Maija Kokkosen vastuuryhmä, kanttorina Ruut Rauhala, suntiona Kirsi Antikainen. Kirkkokahvit

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä