Sankariniemen hautausmaa

Sankariniemen hautausmaalla oleva Eemil Halosen veistämä sankaripatsas v. 1918 kaatuneille.

Sankarinkatu 22, 74120 Iisalmi

Sankariniemen hautausmaa sijaitsee Iisalmen keskustan läheisyydessä, Paloisvirran rannalla, luonnonkauniilla niemellä.

Paikka tunnettiin 1930-luvulla Moleriuksen niemenä. Niemellä asui kappalainen Abram Molerus eli Mollerus ja myöhemmin hänen poikansa, varapastori Johan Henrik Molerus.

Sankarihautausmaa perustettiin v. 1918 vapaussodassa kaatuneita vainajia varten. Hautausmaalla sijaitsevat 14 kaatuneen pronssivaluristit vuosilta 1916–1918 sekä talvi- ja jatkosodassa 63 kaatuneen pronssivaluristit vuosilta 1939 - 1945. Sankariniemen sankarihautausmaan vihki 2.4.1918 kirkkoherra, rovasti August Noponen.

Sankaripatsas

Hautausmaata kaunistaa aivan niemenkärjessä Eemil Halosen veistämä sankaripatsas v. 1918 kaatuneille, patsaan mallina on toiminut Joel Rinne. Talvella patsas on valaistu.

Yhteinen muistokivi talvi- ja jatkosodassa kaatuneille

Tyynykivimallinen muistomerkin talvi- ja jatkosodassa kaatuneiden muistolle v. 1939-1945 suunnitteli arkkitehti Hannu Puurunen v. 1996 ja se sijaitsee sankaripatsaan vieressä. Muistomerkin on valmistanut Sukevan Kivi.

Yksittäisten sankarivainajien hautamuistomerkeistä voidaan nostaa esille ltn Eino Tervolan hautaristi. Hän kuoli 11.6.1944 Karjalan Kannaksella viivytystaisteluissa. Hänen jäännöksensä löydettiin vasta v. 2002. Luutnantti Tervola haudattiin Sankarinimen sankarihauta-alueelle sankarivainajalle kuuluvin menoin 13.11.2004. Tilaisuus oli hyvin juhlallinen ja historiallinen.

Opasteet

Opasteviitat ovat kaupungin keskustasta sekä pyörä-kävelytieltä Sankariniemelle. Sankarihauta-alue on merkitty Iisalmen kaupungin matkailuesitteen karttaan.

Toistuvat tapahtumat
Iisalmelaiset järjestöt, kaupunki ja seurakunta tuovat seppeleitä ja kynttilöitä mm. Kansallinen veteraanipäivä, kaatuneitten muistopäivä, itsenäisyyspäivä ja jouluaattona. Itsenäisyyspäivänä alueella on myös partiolaisten soihtukulkue. Reservijärjestöt pitävät kunniavartiota sankarihaudoilla jouluaattona.

Esteetön kulku Esteetön kulku