Namibia

Raamattu on elämän matkaopas nuorille Namibiassa. Sitä luetaan päivittäin. Uusi käännös antaa tärkeälle kirjalle vielä syvemmän merkityksen.

Raamatun käännöstyö Namibiassa

Namibiassa on 2,7 miljoonaa asukasta ja 49 % väestöstä puhuu kwanjamaa tai ndongaa äidinkielenään. 55 % väestöstä on iältään alle 25-vuotiaita. Kristittyjä väestöstä on 80–90 %, joista noin puolet luterilaisia.

Hankkeen tavoitteena on tuottaa paikallisten kirkkojen käyttöön ymmärrettävät ja helppokäyttöiset ndongan- ja kwanjamankieliset raamatunkäännökset. Hankkeen toteutuksesta vastaa Namibian ja Angolan Pipliaseurat  yhteistyössä paikallisten kirkkojen kanssa. Kumppaneina hankkeessa toimivat  Suomen Pipliaseura, Suomen Lähetysseura sekä Seed Company -järjestö.

Namibia

Namibia sijaitsee Lounais-Afrikassa Atlantin valtameren rannalla. Namibin aavikko reunustaa rantaa pitkänä kapeana kaistaleena. Aavikolla aaltoilevat hiekkadyynit. Siellä täällä kasvaa pieniä pensaita. Aavikon itäpuolella on keskusylänkö. Siellä sateet ovat vähäisiä ja epäsäännöllisiä. Ylängön kasvillisuus on pensassavannia. Yli puolet Namibian asukkaista asuu kaupungeissa. Pääkaupunki Windhoek sijaitsee keskusylängöllä lähellä Kalaharin reunaa. Namibian on sanottu olleen viimeinen siirtomaa joka itsenäistyi.

Namibia kartalla

Kuva: Suomen Pipliaseura

lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaaja
Ilvolankatu 14 b